Lepiej, żeby Saab zbankrutował

Teraz dla Saaba byłoby najkorzystniej zbankrutować, by później odrodzić się z nowym właścicielem – uważa Tony Fang, profesor ekonomii przedsiębiorstw

Publikacja: 17.05.2011 17:03

Lepiej, żeby Saab zbankrutował

Foto: Bloomberg

Ekonomista ocenia on sytuację po kupnie udziałów w Saabie przez firmę Pang Da.

Saab Automobile nadal krwawi. Produkcja w fabryce w Trollhättan została wstrzymana półtora miesiąca temu – pisze Tony Fang na łamach wtorkowej edycji dziennika Dagens Industri. Zdaniem jego, Saab Automobile by móc przetrwać potrzebuje jako właściciela bardzo solidnego producenta samochodów, który by miał silne poparcie chińskiego rządu, a nie jedynie dystrybutora, jakim jest Pang Da. Firma Pang Da Automobile Trade Co. zawarła porozumienie o współpracy z Saabem, niemal natychmiast po załamaniu się  transakcji z Hawtai Motor Group, której nie zaaprobował rząd w Pekinie. Pang Da zgodził się przejąć 24 proc. udziałów Spykera za 65 mln. euro.

Wiele osób sądzi, że za każdym razem, gdy właściciel Saaba, Victor Muller z firmy Spyker Cars,„wyczarowuje nowe pieniądze od Chińczyków", wzmacnia szansę szwedzkiej marki na przetrwanie, podkreśla ekonom. Tymczasem tak nie jest.

Zdaniem Tonyego Fanga, w matni, w jakiej znalazł się Saaab, nie chodzi przede wszystkim o brak pieniędzy, tylko o to, że firma nie ma właściwego właściciela i kierownictwa. „Pieniądze zawsze się znajdą, gdy zabiega o nie odpowiednia osoba na właściwym miejscu i we właściwym czasie, o czym świadczy transakcja Volvo z Geely"- podkreśla ekonomista i wylicza pomyłki kierownictwa. Pierwsza to przechwalanie się Mullera, na kilka dni przed upadkiem Saaba, że „wypełnia plan biznesowy". Druga to przyjęcie wysokiej  premii i podwójnego wynagrodzenia w czasie, gdy Saab miotał się w agonii. Następny błąd to zaprzeczanie raz po razie, że Saab ma trudności z fakturami dostawców.

Według Fanga, pozwolenie holenderskiemu biznesmenowi Mullerowi na przejecie Saaba stanowi jedno z najtragiczniejszych pomyłek w szwedzkiej nowoczesnej historii przemysłu. Victor Muller nie ma ani finansowych mięśni, ani doświadczenia w sektorze masowej produkcji, ani wiarygodności na ekspandujących rynkach takich jak Chiny.

- Gdyby holenderski biznesmen miał dalekosiężną wizję co do Państwa Środka, odwiedziłby NDRC – organ władzy podejmujący decyzje dotyczące przemysłu, i powinien to był uczynić dawno temu – ocenia.

Tony Fang konkluduje, że nowy właściciel Saaba powinien pochodzić z Chin lub Indii.  Taki scenariusz  nie oznaczałby bynajmniej utraty miejsc pracy w Szwecji, podkreśla Fang, który kwestionuje nawet wiarygodność inwestowania w dalszej perspektywie w Saaba rosyjskiego miliardera Władimira Antonowa.

Do ostatniego, zawartego w rekordowym tempie porozumienia Spykera z firmą Pang Da Automobile odnieśli się sceptycznie także inni analitycy. – Nie należy to do powszechności, że transakcje zawiera się tak szybko w Chinach, nawet jeżeli chodzi o umowy dotyczące aut- krytykował w telewizyjnym Rapport, doradca Handelsbanken, Frederic Cho. Chińczycy wychodzą bowiem z założenia, że „Diabeł tkwi w szczegółach" Wytłumaczeniem tego może być fakt, że obecnie ma tam miejsce „grabież terytorialna" w brany samochodowej. Panuje coś co przypomina Dziki Zachód. Wszyscy bowiem chcą się upozycjonować i szukają partnerów-ocenia ekspert.

Ekonomista ocenia on sytuację po kupnie udziałów w Saabie przez firmę Pang Da.

Saab Automobile nadal krwawi. Produkcja w fabryce w Trollhättan została wstrzymana półtora miesiąca temu – pisze Tony Fang na łamach wtorkowej edycji dziennika Dagens Industri. Zdaniem jego, Saab Automobile by móc przetrwać potrzebuje jako właściciela bardzo solidnego producenta samochodów, który by miał silne poparcie chińskiego rządu, a nie jedynie dystrybutora, jakim jest Pang Da. Firma Pang Da Automobile Trade Co. zawarła porozumienie o współpracy z Saabem, niemal natychmiast po załamaniu się  transakcji z Hawtai Motor Group, której nie zaaprobował rząd w Pekinie. Pang Da zgodził się przejąć 24 proc. udziałów Spykera za 65 mln. euro.

Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!