Zmodernizowane, oszczędne silniki Euro 5 Fiata Ducato

Fiat wprowadził do sprzedaży Ducato z silnikami Euro 5. Model na zewnątrz niczym nie różni się od Euro 4, ale ma bogaciej wyposażone wnętrze i oszczędny najsłabszy silnik

Publikacja: 02.06.2011 10:51

Zmodernizowane, oszczędne silniki Euro 5 Fiata Ducato

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski rp Robert Przybylski

Fiat dołączył do konkurencji, wprowadzając do sprzedaży Ducato z silnikami spełniającymi normę czystości spalin Euro 5. Dla Fiata jest to ważny model, który nieustannie zwiększa udział w rynku - w 1990 roku co ósmy 3,5-tonowy furgon sprzedany w Europie nosił nazwę Ducato, w tym roku co szósty.

Ducato praktycznie zawłaszczył segment aut kempingowych, zdobywając 65 procent udziału. Lorenzo Sistino szef Fiata Professional, producenta Ducato i innych dostawczych modeli włoskiej grupy podkreślił, że w tym roku jego marka ma dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w Europie. Włosi liczą na utrzymanie tego trendu, wzbogacając wyposażenie wnętrza Ducato i upodobniając je do aut osobowych. Nabywcy mogą wybrać jeden z trzech kolorów tapicerki (dwa odcienie szarości i beż) oraz bogate wyposażenie: od wersji standard (czarne plastiki) po elegant (z drewnopodobnymi wstawkami). Nowa deska rozdzielcza umożliwia podłączenie nawigacji TomTom, ma też portem usb, zaczerpnięty z osobowych fiatów.

Do wyboru jest radio zintegrowane z odtwarzaczem MP3. Nowy schowek pod radiem mieści nawet dużego laptopa. Auto ma niezmieniony wygląd zewnętrzny w stosunku do wersji Euro 4. Nadwozie także pozostało bez zmian: Ducato ma 3 rozstawy osi od 3 m do 4,035 m oraz 4 długości od blisko 5 m do niecałych 6,4 m. Silniki Euro 5 mają nowe układy wtryskowe common-rail nazwane Multi Jet II, o maksymalnym ciśnieniu wtrysku do 1800 bar, które mogą dać do ośmiu wtrysków podczas jednego suwu sprężania. Poprzednia generacja wtryskiwaczy dawała do pięciu wtrysków, o ciśnieniu nie przekraczającym 1600 bar.

Odpowiedzialny za przygotowanie nowej gamy Ducato Antonio Manina stwierdza, że koncern zdecydował się na zaoferowanie trzech różnej wielkości i mocy silników, aby każdy nabywca mógł wybrać najbardziej odpowiedni, a zarazem nie musiał kupować zbyt ciężkiego samochodu. Najsłabszy Ducato po raz pierwszy otrzymało silnik stosowany w samochodzie osobowym - to dwulitrowy diesel o mocy 115 KM. Silnik znany jest z dużych fiatów i alf romeo. Ta lekka jednostka pozwala zmniejszyć masę o ponad 50 kg w stosunku do poprzedniej wersji. Wersja kombi Ducato z niskim dachem i takim silnikiem spala - wg badań fiata - 6,4 l/100 km. Rozrząd napędzany jest łańcuchem, podobnie jak w najmocniejszej, 3-litrowej jednostce o mocy 177 KM.

Manina przewiduje, że większość klientów zdecyduje się na diesle o pojemności 2,3 l o mocach 130 i 150 KM. Fiat podaje, że ich zużycie paliwa przekracza 7,1 l/100 km. Wszystkie silniki wyposażone są w filtr sadzy. 115-konny diesel ma 5-stopniową skrzynię biegów, reszta wyposażona jest w 6-biegowe. Nie będzie nowej wersji z silnikiem na gaz ziemny. Szefowie marki przyznają, że wraz z wycofaniem się państwa z dopłat, popyt na tego typu samochody zmalał siedmio- ośmiokrotnie, do 30 aut miesięcznie. Najsłabszy silnik zaskakująco dobrze daje sobie radę z samochodem obciążonym 800-kilogramowym ładunkiem.

Do normalnych przyspieszeń wystarczą obroty nie przekraczające 2 tys. na każdym przełożeniu. Mały silnik, podobnie jak większe jednostki, jest cichy, co jest zasługą zmodernizowanego systemu wtryskowego. Pięciostopniowa przekładnia pracuje lekko. Mocniejsze diesle mają 6-stopniową przekładnię, która także pozwala na płynną zmianę przełożeń. Zmodernizowane wnętrze jest funkcjonalne, ale ma drobne niedoróbki. Np. o krawędź plastikowej osłony można skaleczyć dłoń podczas regulacji położenia koła kierownicy. Kłopotliwa jest nowa aranżacja pod maską - nie sposób nalać płynu do spryskiwaczy nie rozlewając go, bo wlew schowany jest w najciaśniejszy kąt komory silnikowej. Ceny Ducato Euro 5 zaczynają się od 95 879 zł dla najmniejszego silnika. Za wersję 3-litrową trzeba zapłacić co najmniej 144 956 zł.

 

Fiat dołączył do konkurencji, wprowadzając do sprzedaży Ducato z silnikami spełniającymi normę czystości spalin Euro 5. Dla Fiata jest to ważny model, który nieustannie zwiększa udział w rynku - w 1990 roku co ósmy 3,5-tonowy furgon sprzedany w Europie nosił nazwę Ducato, w tym roku co szósty.

Ducato praktycznie zawłaszczył segment aut kempingowych, zdobywając 65 procent udziału. Lorenzo Sistino szef Fiata Professional, producenta Ducato i innych dostawczych modeli włoskiej grupy podkreślił, że w tym roku jego marka ma dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w Europie. Włosi liczą na utrzymanie tego trendu, wzbogacając wyposażenie wnętrza Ducato i upodobniając je do aut osobowych. Nabywcy mogą wybrać jeden z trzech kolorów tapicerki (dwa odcienie szarości i beż) oraz bogate wyposażenie: od wersji standard (czarne plastiki) po elegant (z drewnopodobnymi wstawkami). Nowa deska rozdzielcza umożliwia podłączenie nawigacji TomTom, ma też portem usb, zaczerpnięty z osobowych fiatów.

Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”