- Jeszcze przed końcem roku chcemy być w pierwszej trójce firm świadczących usługi outsourcingu IT. Przewidujemy, że nasze obroty w tym roku będą o ok. 30 proc. większe w porównaniu z 2010 r. – mówi Kinga Piecuch, członek zarządu Xerox Polska.
Firma, do niedawna kojarzona wyłącznie z wyspecjalizowanymi drukarkami i usługami związanymi z drukiem i obiegiem dokumentów, przekształca się w pełnoprawną firmę outsourcingową. - Rynek outsourcingu procesów biznesowych w Polsce rośnie. Po tego typu usługi coraz częściej sięgają małe i średnie firmy – tłumaczy Kinga Piecuch.
Tę opinię potwierdza pierwszy kompleksowy raport o polskim rynku usług biznesowych, jaki przygotował Instytut Outsourcongu (IO). Wartość usług outsourcingowych sprzedanych w Polsce w 2010 r. to ok. 4 mld zł. Łukasz Gajewski, prezes IO ocenia potencjał rynku na co najmniej dwa razy tyle, bo odsetek procesów biznesowych oddawanych w Polsce w outsourcing to ok. 20-25 proc., o połowę mniej niż np. w USA.
Xerox to kolejna duża firma, która uznała Polskę za dobre miejsce świadczenia usług biznesowych zarówno dla rynku wewnętrznego jak i firm z innych rejonów świata. Kilka miesięcy temu zainteresowanie Polską potwierdzał w rozmowie z „Rz" Filippo Passerini, prezes Global Business Services w koncernie Procter & Gamble. – Dla biznesu liczy się kulturowa bliskość, kompetencje językowe pracowników i stabilność gospodarki. Polska w tych sprawach jest oceniana bardzo wysoko – tłumaczył Passerini.
Branża outsourcingu i usługi dla firm są na fali wznoszącej także z innych powodów. Dla niektórych firm zajmujących się IT, technologiami czy sprzętem komputerowym, rozszerzenie portfolio usług o outsourcing stało się polisą ubezpieczeniową na wypadek kryzysu. Pierwszy ruch w tym kierunku wykonał w 2009 r. Dell, wtedy największy producent komputerów osobistych na świecie, kupując za 3,9 mld dol. firmę usługową Perot Systems. Przygotowujący ofensywę na polskim rynku Xerox w tym samym roku podążył tym samym tropem i za 6,4 mld dol. przejął firmę Affiliated Computer Services (ACS). Podobnym tropem poszła także Telekomunikacja Polska, która niedawno powołała wyspecjalizowaną spółkę outsourcingową, Intergrated Solutions. Będzie ona świadczyć usługi informatyczne.