Fundacje korporacyjne, a organizacje non profit

Rozmowa: Magdalena Pękacka, Forum Darczyńców w Polsce

Aktualizacja: 12.10.2011 02:10 Publikacja: 12.10.2011 02:10

Fundacje korporacyjne, a organizacje non profit

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Rz: Firmy naśladują organizacje pozarządowe i coraz częściej wyręczają je w działalności społecznej. Skąd się to bierze?

Magdalena Pękacka: Tradycyjnie firmom przypisana jest rola darczyńcy organizacji pozarządowych. Większość organizacji pozytywnie ocenia swoją współpracę z biznesem. Firmy-darczyńcy wspierają organizacje przede wszystkim finansowo, ale często również w postaci usług czy dzielenia się know-how z zakresu finansów, księgowości, prawa, marketingu itp. W dobie zainteresowania koncepcjami odpowiedzialnego biznesu i społecznego zaangażowania coraz więcej firm, również w Polsce, podejmuje działania filantropijne, które czasem wkraczają w kompetencje organizacji pozarządowych.

Filantropia firm z założenia powinna się przyczyniać do rozwijania III sektora.

Na pewno tak. Czasem jednak firma, a raczej powołana przez nią fundacja, staje się konkurencją dla organizacji pozarządowych. Zdarza się bowiem w Polsce, że firmy powołują fundacje i nie przekazują potem środków na ich działalność (lub przekazują niewystarczające). Na ogół takie fundacje aplikują po środki publiczne, szukają prywatnych darczyńców (poza pracownikami firmy), a tym samym stają się konkurentem organizacji pozarządowych. Szukanie środków na działalność fundacji korporacyjnej poza firmą i jej pracownikami, czyli de facto fundraising, które zdarza się w Polsce, raczej nie zdarza się za granicą.

A problem przekazywania 1 proc. fundacjom korporacyjnym jak jest oceniany przez ekspertów?

Na zorganizowanym przez Forum Darczyńców we współpracy z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej seminarium dyskutowaliśmy na ten temat. Dla ekspertów z Niemiec i Czech tego rodzaju praktyki były dużym zaskoczeniem. Padły głosy krytyki pod adresem kampanii fundacji korporacyjnych nakłaniających podatników do przekazania im 1 proc. Powołanie fundacji korporacyjnej to strategiczna decyzja wizerunkowa i warto zaplanować jej długoletnie finansowanie.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne