Firma SRB nie wywiązuje się z zadań na budowie A1

Irlandzka firma SRB nie wywiązuje się ze zobowiązań na budowie autostrady A1 - ocenia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Spółka jest zaangażowana w budowę fragmentu A1 z Czerniewic do Kowala

Publikacja: 22.08.2012 18:16

Firma SRB nie wywiązuje się z zadań na budowie A1

Foto: ROL

Jak poinformowała GDDKiA w przekazanym PAP komunikacie, firma SRB - wykonawca budowy kujawsko-pomorskich odcinków autostrady A1 - "nie wykonuje zadań określonych w wezwaniu wystosowanym przez GDDKiA". Przypomniano, że irlandzka firma podjęła się 14 sierpnia wykonania określonych prac w terminie do 22 sierpnia, ale postępy są niewielkie.

"Przez ostatnich siedem dni na odcinku Brzezie-Kowal wykonano zaledwie 3,5 km łącznie prac zabezpieczających nasypy, zapewniających odpływ wody tak, by uniemożliwić ich ponowne erodowanie" - zaznaczono w komunikacie. Firma nie przygotowała także do betonowania sześciu obiektów i nie zabetonowała kolejnych czterech, a także nie wywiązała się z załatwienia części formalności związanych z pracami na budowie tego odcinka.

Na odcinku Czerniewice-Brzezie, w ocenie GDDKiA, wykonawca ułożył zaledwie 400 m warstwy podbudowy bitumicznej, a to jedynie 16 proc. tego, co deklarował. Na papierze pozostały deklaracje prowadzenia prac na trzy zmiany, na tych odcinkach, gdzie jest to możliwe (prace są obecnie przerywane o godz. 18).

"Formalnie wykonawca ma czas na wywiązanie się z przyjętych na siebie zobowiązań do północy 22 sierpnia. Jakiekolwiek więc nasze oceny realizacji dotychczasowych prac, czy ewentualnych konsekwencji z tytułu niedotrzymania zapisów umowy, znane będą najwcześniej 23 sierpnia" - powiedział PAP rzecznik prasowy oddziału GDDKiA w Bydgoszczy Tomasz Okoński.

Pierwotnie zapowiadano, że odcinek A1 Czerniewice-Kowal gotowy będzie we wrześniu 2012 roku, ale "przejezdny" jeszcze przed Euro 2012. Obecnie, w najbardziej optymistycznym wariancie, gdyby irlandzkie konsorcjum dokończyło prace, mógłby być on gotowy prawdopodobnie w połowie przyszłego roku, a jeśli zostanie rozpisany nowy przetarg, to najwcześniej w drugiej połowie 2013 roku.

Budowa całego odcinka A1 Czerniewice-Stryków ma kosztować ponad 5,8 mld zł (odcinek Czerniewice-Kowal w Kujawsko-Pomorskiem - 1,8 mld zł), z czego ok. 3,2 mld zł dołoży Unia Europejska. Docelowo autostrada A1 ma prowadzić z Trójmiasta do granicy z Czechami w Gorzyczkach.

Budowy fragmentu A1 z Czerniewic do Kowala podjęło się konsorcjum pięciu firm: z Polski - PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska oraz z Irlandii - SRB Civil Engineering i John Sisk and Son. Liderem budowy części trasy z Czerniewic do Brzezia jest SRB Civil Engineering, a części z Brzezia do Kowala - PBG.

Na odcinku Brzezie-Kowal przewidziano budowę m.in. dwóch jezdni autostrady, węzłów autostradowych Brzezie i Pikutkowo, wraz ze stacjami poboru opłat, miejsc obsługi podróżnych w Machnaczu i Ludwinowie, obwodu utrzymania autostrady w Pikutkowie, 27 obiektów inżynierskich, a także przebudowę istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych, dojazdowych i zjazdów.

Jak poinformowała GDDKiA w przekazanym PAP komunikacie, firma SRB - wykonawca budowy kujawsko-pomorskich odcinków autostrady A1 - "nie wykonuje zadań określonych w wezwaniu wystosowanym przez GDDKiA". Przypomniano, że irlandzka firma podjęła się 14 sierpnia wykonania określonych prac w terminie do 22 sierpnia, ale postępy są niewielkie.

"Przez ostatnich siedem dni na odcinku Brzezie-Kowal wykonano zaledwie 3,5 km łącznie prac zabezpieczających nasypy, zapewniających odpływ wody tak, by uniemożliwić ich ponowne erodowanie" - zaznaczono w komunikacie. Firma nie przygotowała także do betonowania sześciu obiektów i nie zabetonowała kolejnych czterech, a także nie wywiązała się z załatwienia części formalności związanych z pracami na budowie tego odcinka.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne