Jednoślady będą bardziej bezpieczne

Nowe pojazdy jednośladowe (motocykle, motorowery) w Unii będą musiały do 2016 r. emitować mniej spalin i posiadać skuteczniejsze hamulce dla większego bezpieczeństwa

Publikacja: 21.11.2012 13:35

Decyzję eurodeputowanych muszą jeszcze potwierdzić wszystkie kraje Unii. Nowe przepisy będą odnosić się również do trycykli (pojazdów trzykołowych), do małych 4-kołowych – quadów oraz mikroaut nie wymagających prawa jazdy do ich prowadzenia.

- Oczywiście całkowicie bezpieczne prowadzenie motocykla zależy w dużym stopniu od odpowiedzialności kierowcy, ale jest możliwe uczynienie tych pojazdów bezpieczniejszymi i bardziej ekologicznymi -  podsumował projekt deputowany-sprawozdawca, holenderski konserwatysta Wim van de Camp.

Jego zdaniem,  pojazdy objęte nowymi przepisami stanowią tylko 2 proc. transportu drogowego w Unii, ale powodują 16 proc. ofiar śmiertelnych.

W kwestii bezpieczeństwa przyjęty tekst kładzie akcent na systemy hamulcowe, bo stwierdzono, że to one są przyczyną dużej liczby wypadków. W przyszłości większe motocykle (od 125 ccm) będą musiały posiadać układ zapobiegający blokowaniu kół ABS. Mniejsze pojazdy będą musiały mieć co najmniej system sprzężonego hamowania – jedną dźwignię pozwalającą  hamować jednocześnie przednim i tylnym kołem.

Ponadto producenci muszą przewidzieć automatyczne włączanie świateł z chwilą uruchomienia silnika. Zakazane będzie podrasowywanie silników dla  zwiększenia ich mocy.

Nowy tekst zwiększa zdecydowanie normy emisji spalin przez jednoślady, co jest tym bardziej konieczne, że duża liczba motorowerów używanych w miastach południowej Europy przyczynia się w znacznym stopniu do skażenia środowiska – uzasadnił Holender.

Wprowadzenie obowiązkowego ABS zwiększy ceny jednośladów o 5-7 proc., ale z upływem czasu ceny będą maleć, gdy ten element wyposażenia stanie się powszechny.

Komisarz ds.przemysłu Antonio Tajani wyraził zadowolenie, że nowe przepisy  przewidują dość czasu na dostosowanie się do nich przez producentów.

Decyzję eurodeputowanych muszą jeszcze potwierdzić wszystkie kraje Unii. Nowe przepisy będą odnosić się również do trycykli (pojazdów trzykołowych), do małych 4-kołowych – quadów oraz mikroaut nie wymagających prawa jazdy do ich prowadzenia.

- Oczywiście całkowicie bezpieczne prowadzenie motocykla zależy w dużym stopniu od odpowiedzialności kierowcy, ale jest możliwe uczynienie tych pojazdów bezpieczniejszymi i bardziej ekologicznymi -  podsumował projekt deputowany-sprawozdawca, holenderski konserwatysta Wim van de Camp.

Biznes
Ciemne chmury nad amerykańską zbrojeniówką. Wykorzystają to firmy z Europy?
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa