Lot w ubiegłym roku na minusie, teraz ma mieć zysk

Po odpisach aktualizacji majątku Polskie Linie Lotnicze Lot zakończyły 2012 r. stratą w wysokości 399 mln złotych

Publikacja: 16.06.2013 19:19

Lot w ubiegłym roku na minusie, teraz ma mieć zysk

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak

Ubiegły rok Lot zakończył zyskiem netto w wysokości 80,5 mln dolarów. Ale w bilansie zysku nie ma, bo nowy zarząd zdecydował się całkowicie „wyczyścić" finanse linii i dokonał odpisów w wysokości 479,5 mln złotych, obciążając tym wynik finansowy spółki. Wśród odpisanych aktywów znalazły się m.in. samoloty embraer 145, które Lot od dłuższego czasu bezskutecznie stara się sprzedać, ale również eksploatowane obecnie maszyny typu 170,175 i 195. W planie restrukturyzacyjnym, jaki Lot ma złożyć w Brukseli w najbliższy czwartek, zakładane jest odstawienie 15 embraerów. Jeśli natomiast Lotowi uda się sprzedać te maszyny, będą one stanowiły jednorazowy przychód w którymś z kolejnych lat. Zdaniem prezesa spółki Sebastiana Mikosza „wyczyszczenie majątku" oznacza jedynie księgowy wymiar straty.

Zeszłoroczny zysk Lot nie byłby możliwy, gdyby spółka nie posiłkowała się wyprzedażą aktywów. Według informacji Fundacji Republikańskiej, w marcu 2012 Agencja Rozwoju Przemysłu odkupiła bazę techniczną Lot AMS za 158 mln zł, Towarzystwo Finansowe Silesia (drugi co do wielkości akcjonariusz Lotu) kupił warszawską siedzibę za 96 mln zł, a w grudniu 2012 r. wpłynęły od PKN Orlen pieniądze za 49 proc. akcji Petrolotu – 55 mln zł. Czyli łącznie przychody z wyprzedanych aktywów wyniosły 309 mln zł. Wszystkie te transakcje sprawdziła Komisja Europejska. Nie uznała ich za ukrytą pomoc publiczną.

Na działalności operacyjnej, czyli przelotach w 2012 roku, spółka poniosła 146,5 mln zł straty. To o 10,5 mln mniej, niż wskazywały wyniki przed audytem.

Ten rok linia ma zakończyć na minusie, ale na przyszły prognozowany jest już zysk z działalności operacyjnej. Wtedy jednak – w 2014 roku Lot będzie musiał znacznie ograniczyć swoją działalność.

Na razie w samolotach przewoźnika zrobiło się ciaśniej (średnia to 78,1 wypełnienia wobec średniej europejskiej na poziomie 77 proc. ), więcej biletów Lot sprzedaje w dochodowej klasie biznes. Na przynoszących dochody rejsach długodystansowych wypełnione jest 87 proc. samolotu.

– Patrząc na wyniki przewozowe, można się pokusić o ostrożny optymizm – mówi analityk rynku lotniczego Krzysztof Moczulski z Lotnictwa.net. Jego zdaniem Lot odczuje również spadające koszty paliwa lotniczego. W efekcie nieco łatwiej będzie odrobić wynoszące 68 mln złotych straty pierwszego kwartału, który dla wszystkich linii europejskich jest tradycyjnie najsłabszy, jeśli chodzi o wyniki przewozowe – dodaje.

Zdaniem Moczulskiego słuszna jest decyzja o maksymalizowaniu przychodów „pozabiletowych" Lotu w postaci planów, np. wprowadzeniu odpłatnych posiłków na pokładzie, płatnego priorytetowego boardingu czy rozdawanie bezpłatnej prasy jedynie w klasie biznes, co Lot przewidział w swojej strategii. – Taką drogą idzie Lufthansa poprzez powołanie „nowego Germanwing"', SAS, Austrian Airlines czy Air Baltic – przypomina Danuta Walewska.

Ubiegły rok Lot zakończył zyskiem netto w wysokości 80,5 mln dolarów. Ale w bilansie zysku nie ma, bo nowy zarząd zdecydował się całkowicie „wyczyścić" finanse linii i dokonał odpisów w wysokości 479,5 mln złotych, obciążając tym wynik finansowy spółki. Wśród odpisanych aktywów znalazły się m.in. samoloty embraer 145, które Lot od dłuższego czasu bezskutecznie stara się sprzedać, ale również eksploatowane obecnie maszyny typu 170,175 i 195. W planie restrukturyzacyjnym, jaki Lot ma złożyć w Brukseli w najbliższy czwartek, zakładane jest odstawienie 15 embraerów. Jeśli natomiast Lotowi uda się sprzedać te maszyny, będą one stanowiły jednorazowy przychód w którymś z kolejnych lat. Zdaniem prezesa spółki Sebastiana Mikosza „wyczyszczenie majątku" oznacza jedynie księgowy wymiar straty.

Biznes
Pekin zakazał swoim koncernom motoryzacyjnym budowy fabryk w Rosji
Biznes
Infrastruktura KGHM jest zabezpieczona. Wiceprezes: wszystkie zakłady pracują bez zakłóceń
Biznes
MON podpisuje offset za miliard złotych. Chodzi o śmigłowce Apache
Biznes
Lada chwila rząd podpisze megakontrakt o wartości 40 miliardów złotych
Biznes
Polska zbrojeniówka rośnie jak na drożdżach. Zaniżona pozycja PGZ w rankingu