Czy BMW podglądał sieć Autolib'

Francuska sieć samoobsługowych pojazdów eklektycznych Autolib' (należąca do grupy Bolloré) złożyła skargę do prokuratury o szpiegostwo przemysłowe — podał „Le Figaro"

Publikacja: 12.09.2013 11:38

Funkcjonariusze paryskiej policji z pionu zwalczania przestępczości w zakresie technologii informacji (BEFTI) zatrzymali 5 września na gorącym uczynku 2 obywateli niemieckich, a kontrwywiad DCRI podjął własne postępowanie.

Informacja ujawniona w czasie trwania salonu samochodowego we Frankfurcie nabiera większego znaczenia. Dwaj Niemcy, wysoko wykwalifikowani technicy — zatrzymani początkowo na 24 godziny i wypuszczeni po przesłuchaniach — dokonywali podejrzanych czynności przy kolumnach ładowania pojazdów elektrycznych. Według zeznań świadków, udawali pracowników technicznych sieci. Okazało się jednak, że ich pracodawca, niemiecka firma P3 Group, wyspecjalizowana w „inżynierii" otrzymała zlecenie od BMW, która przygotowuje światową premierę handlową swego elektrycznego auta i3.

21 sierpnia pracownicy firmy Bolloré pomagający klientom uruchomić auta Autolib' zauważyli 2 mężczyzn ze sprzętem komputerowym kręcących się koło jednej ze stacji ładowania w XIII dzielnicy Paryża, następnie w XIX-tej. Powiadomili o tym dyrekcję sieci, której dyrektor ds. operacyjnych Jo Querry pracował wcześniej w policji.

Przypadkiem jeden z pracowników zanotował numer samochodu używanego przez podejrzanych, także numer karty klienckiej Autolib' jednego z nich. Widniał na niej adres elektroniczny P3-group. com, firmy przedstawiającej się jako „międzynarodowy doradca dla firm".

22 sierpnia podejrzani technicy pojawili się przy stacji ładowania w II dzielnicy. Jej pracownicy dowiedzieli się od jednego, że pracują dla BMW. Kontrwywiad przystąpił do działania zalecono czujność wszystkim pracownikom Autolib'.

5 września, gdy technicy pojawili się przy stacji lądowania w XVII dzielnicy, zostali zatrzymani przez policję.

Sieć Autolib' podejrzewa, że chodziło im o transfer technologii, więc wystąpiła do prokuratury ze skargą o nadużycie zaufania, włamanie do systemu danych i zniszczenie mienia. Firma poskarżyła się niemieckiej P3, a reakcją na to były elektroniczne przeprosiny... od BMW France bezpośrednio do Vincenta Bolloré.

Filia przeprasza, że nie została uprzedzona o „tych testach zleconych przez firmę matkę w ramach kontroli przed premierą pojazdu". Także za to, że „nie uprzedziła o tym i nie wystąpiła wcześniej o zgodę do Bolloré". Zapewniła, że „te europejskie testy miały charakter łagodny i nieinwazyjny".

Nie jest to jednak tak oczywiste. 3 stycznia nieznani sprawcy, najwyraźniej profesjonaliści, wymontowali z auta Autolib" jego główną część elektroniczną. Abonament techników z P3 został wykupiony w kwietniu, ich pojazd i sprzęt elektroniczny zatrzymano. Policja stara się teraz ustalić związek między tymi zdarzeniami.

BMW przyznała dziennikowi „Le Figaro". że prowadziła „testy kompatybilności" pojazdów, ale broni się przed zarzutem szpiegostwa. Dodaje, że technicy z P3 w dniu zatrzymania pracowali dla innej firmy samochodowej.

Funkcjonariusze paryskiej policji z pionu zwalczania przestępczości w zakresie technologii informacji (BEFTI) zatrzymali 5 września na gorącym uczynku 2 obywateli niemieckich, a kontrwywiad DCRI podjął własne postępowanie.

Informacja ujawniona w czasie trwania salonu samochodowego we Frankfurcie nabiera większego znaczenia. Dwaj Niemcy, wysoko wykwalifikowani technicy — zatrzymani początkowo na 24 godziny i wypuszczeni po przesłuchaniach — dokonywali podejrzanych czynności przy kolumnach ładowania pojazdów elektrycznych. Według zeznań świadków, udawali pracowników technicznych sieci. Okazało się jednak, że ich pracodawca, niemiecka firma P3 Group, wyspecjalizowana w „inżynierii" otrzymała zlecenie od BMW, która przygotowuje światową premierę handlową swego elektrycznego auta i3.

Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź