Peugeot bardziej chiński

Mimo oporów rodziny Peugeotów nowym udziałowcem PSA został koncern Dongfeng.

Publikacja: 20.02.2014 02:41

Danuta Walewska

Dongfeng to drugi co do wielkości producent aut w Chinach. Do akcjonariatu przeżywającego kłopoty motoryzacyjnego giganta wszedł również francuski skarb państwa.

Peugeotowie opierali się do ostatniej chwili, bo po podniesieniu kapitału ich udział spadł z  25,4 proc. akcji i 38 proc. głosów do 14 proc. akcji i głosów. Tyle samo mają   Dongfeng i państwo. Reszta walorów jest w rękach inwestorów giełdowych.

Teraz  planowana jest emisja nowych akcji z prawem poboru – skarb państwa i Chińczycy mają na nie przeznaczyć po 800 mln euro, zaś PSA Peugeot/Citroen pozyska  dzięki temu łącznie 5,27 mld euro.

W ten sposób zadowoleni są wszyscy, poza Peugeotami. Rząd w Paryżu, bo uważa, że PSA pozostanie francuski. Dongfeng, bo zyskał dostęp do drogiej technologii produkcji aut hybrydowych, w której Francuzi są bardzo silni, zwłaszcza  układu oszczędnego napędu HybridAir.  Wspólnie Dongfeng i PSA mają przygotować nową płytę podłogową tanich pojazdów przeznaczonych na rynki wschodzące. A nowy dyrektor generalny obu marek – Peugeota i Citroena – Carlos Tavares, który to stanowisko obejmie w marcu, chce wydać pieniądze na przebudowanie oferty. Przede wszystkim zainwestować w nowoczesne technologie, z których jeszcze niedawno PSA był znany, oraz drastycznie ograniczyć ofertę do najpopularniejszych  aut.

Nie zmieni to faktu, że zakończyła się 118-letnia dominacja rodziny Peugeotów, którzy nie potrafili powstrzymać spadku udziałów firmy, nawet  w kurczącym się europejskim rynku.

Danuta Walewska

Dongfeng to drugi co do wielkości producent aut w Chinach. Do akcjonariatu przeżywającego kłopoty motoryzacyjnego giganta wszedł również francuski skarb państwa.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy