Wydaje się, że strona internetowa firmy to podstawa. Niestety, okazuje się, że ma ją tylko ?ok. 70 proc. polskich przedsiębiorstw. Jeszcze gorzej jest z posiadaniem mobilnej wersji strony, czyli jej dostępnością np. na tabletach i smartfonach. Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma. Nie lepiej jest z serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Instagram czy Twitter. W działalności gospodarczej wykorzystuje je tylko ?16 proc. firm, co jest trzecim od końca wynikiem w UE.
– Spora część firm, choć zauważa fakt rosnącej w ogromnym tempie liczby smartfonów w rękach użytkowników, nie do końca rozumie, z czym się to wiąże – mówi Marcin Nowak z zarządu spółki Softhis, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej. Po prostu firmy nie odnotowały, że nie tylko najmłodsi konsumenci coraz częściej korzystają z sieci, ale i starsi klienci. Zresztą ci ostatni są zwykle bardziej zamożni.
– 11 mln Polaków korzysta z mobilnego internetu, a w ostatnim miesiącu 5 mln kupiło produkty i usługi za jego pomocą – wskazuje Piotr Krawiec, prezes firmy z branży IT mGenerator.
Co ciekawe, nawet największe firmy ignorują taką możliwość dotarcia do klientów. Wśród nich także mniej niż co dziesiąta ma stronę mobilną. Przełom w korzystaniu z sieci szybciej dostrzegają sklepy internetowe. Co trzeci działa według mobilnych standardów. Ale dla porównania, w innych państwach Unii ten udział jest dwa razy większy.
– Mimo że aż 60 proc. komórek w Polsce to smartfony, tylko ułamek użytkowników kupuje mobilnie. Ale widzimy, że jeśli już Polacy dokonują transakcji ze smartfona lub tabletu, to dwukrotnie częściej w sklepach zagranicznych – mówi Ganna Yevtushenko z PayPal. To efekt większego wyboru sklepów z wersjami mobilnymi.