Co trzeciej firmy nie ma w sieci

Jeszcze gorzej jest na smartfonach i tabletach. Polskie firmy tracą klientów, bo nie doceniają aplikacji mobilnych

Publikacja: 31.10.2014 04:02

Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanyc

Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma.

Foto: Bloomberg

Wydaje się, że strona internetowa firmy to podstawa. Niestety, okazuje się, że ma ją tylko ?ok. 70 proc. polskich przedsiębiorstw. Jeszcze gorzej jest z posiadaniem mobilnej wersji strony, czyli jej dostępnością np. na tabletach i smartfonach. Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma. Nie lepiej jest z serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Instagram czy Twitter. W działalności gospodarczej wykorzystuje je tylko ?16 proc. firm, co jest trzecim od końca wynikiem w UE.

– Spora część firm, choć zauważa fakt rosnącej w ogromnym tempie liczby smartfonów w rękach użytkowników, nie do końca rozumie, z czym się to wiąże – mówi Marcin Nowak z zarządu spółki Softhis, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej. Po prostu firmy nie odnotowały, że nie tylko najmłodsi konsumenci coraz częściej korzystają z sieci, ale i starsi klienci. Zresztą ci ostatni są zwykle bardziej zamożni.

– 11 mln Polaków korzysta z mobilnego internetu, a w ostatnim miesiącu 5 mln kupiło produkty i usługi za jego pomocą – wskazuje Piotr  Krawiec, prezes firmy z branży IT mGenerator.

Co ciekawe, nawet największe firmy ignorują taką możliwość dotarcia do klientów. Wśród nich także mniej niż co dziesiąta ma stronę mobilną. Przełom w korzystaniu z sieci szybciej dostrzegają sklepy internetowe. Co trzeci działa według mobilnych standardów. Ale dla porównania, w innych państwach Unii ten udział jest dwa razy większy.

– Mimo że aż 60 proc. komórek w Polsce to smartfony, tylko ułamek użytkowników kupuje mobilnie. Ale widzimy, że jeśli już Polacy dokonują transakcji ze smartfona lub tabletu, to dwukrotnie częściej w sklepach zagranicznych – mówi Ganna Yevtushenko z PayPal. To efekt większego wyboru sklepów z wersjami mobilnymi.

Technologiczna inwestycja nie jest aż tak wielka. Aplikacja to wydatek od kilku tysięcy złotych. Na mobilną stronę wystarczy kilkaset złotych.

Biznes
Ministerstwo Obrony kupuje polskie satelity od Creotechu
Biznes
Ataki dezinformacyjne to problem spółek, ale też całego rynku i państwa
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Znamy koszty budowy elektrowni jądrowej w Polsce
Biznes
Orlen obniża ceny paliw na święta. Kto i jak może skorzystać z promocji?
Biznes
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10