Więcej CSR w polskich firmach

Polskie firmy coraz częściej chcą i mają czym się pochwalić w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. W tym roku częściej się chwalą m.in wsparciem dla start-upów.

Publikacja: 31.03.2015 10:06

Więcej CSR w polskich firmach

Foto: Bloomberg

Do rekordowych 420 wzrosła liczba nowych praktyk CSR zgłoszonych do tegorocznej, 13. już edycji raportu nt. odpowiedzialnego biznesu w Polsce, który przygotowuje organizacja pozarządowa, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

- Nasz raport jest pewnym obrazem stanu CSR w Polsce, zaangażowania firm w temat i stopnia ich zaawansowania- wyjaśnia Mirella Panek-Owsiańska, prezeska FOB, która zwraca uwagę na pozytywny trend. jakim jest rosnąca z roku na rok liczba nowych, nie publikowanych wcześniej dobrych praktyk CSR. W tym roku jest ich 420, o 17 więcej niż w raporcie z 2014 r. i prawie czterokrotnie więcej niż przed pięcioma laty.

W rezultacie raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki" opisuje w sumie 700 przykładów działań CSR, z czego co trzecie jest praktyką długoletnią. Jak zaznacza Mirella Panek-Owsiańska, to niezwykle pozytywny trend- oznaczający, że firmy odkrywają znaczenie fundamentalnego dla CSR funkcjonowania w perspektywie długofalowej.

- Firmy zaczynają rozumieć, że CSR nie jest jednorazową akcją, ale długoterminowym działaniem. Jeżeli aktywność ta jest dobrze powiązana ze specyfiką biznesu oraz branży, którą dana firma reprezentuje i odnosi się do ważnych biznesowo projektów, wówczas można mówić o strategicznym podejściu do odpowiedzialnego biznesu- podkreśla Marzena Strzelaczak, dyrektorka generalna FOB.

Łącznie do tegorocznego raportu zgłosiły się 124 firmy – w tym 31 z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. - Jak co roku w raporcie znajdują się firmy, które znane są ze swojego społecznie odpowiedzialnego działania. Ale wśród zgłaszających dobre praktyki w kolejnych edycjach raportu jest też ok. 10-15 proc. nowych firm –dodaje Strzelczak.

Choć zgodnie z obowiązującą w CSR normą ISO 26000, raport został podzielony na siedem obszarów istotnych dla społecznej odpowiedzialności biznesu, to – podobnie jak w poprzednich latach- najwięcej (187) działań CSR w firmach jest związanych z „zaangażowaniem społeczne i rozwojem społeczności lokalnej". Wśród nich największą grupę stanowią inicjatywy charytatywne, ale ciekawą nowością są działania ukierunkowane na rozwój przedsiębiorczości- w tym wspieranie start-upów (np. poprzez inkubatory przedsiębiorczości).

Za to w tegorocznym raporcie na drugie miejsce zajmowane wcześniej przez dobre praktyki związane z dbałością o środowisko, awansowały „praktyki z zakresu pracy" (84 przykłady), co potwierdza zmianę układu sił na rynku zatrudnienia- nieco bardziej na korzyść pracowników. Jak podkreśla Agnieszka Siarkiewicz z FOB, pracodawcy w tej sferze coraz bardziej dbają o prorodzinne rozwiązania, które ułatwiają godzenie życia zawodowego z rolą rodzica. -Do znacznego wzrostu zainteresowania takimi działaniami mógł się przyczynić stale obecny w mediach temat wyzwań demograficznych, który firmy również traktują w kategoriach własnej odpowiedzialności- dodaje.

Podobnie jak w poprzednich latach najmniej praktyk, bo tylko 14, znalazło się w obszarze prawa człowieka, gdzie więcej uwagi firmy poświęcają zagadnieniu „kobiet w biznesie" i różnorodności. Temat różnorodności pojawia się między innymi w kontekście kulturowym i osób z niepełnosprawnościami.

Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG