Eksport żywności wymaga współpracy

Polska ma szanse nadal szybko rozwijać eksport żywności. Jej producenci muszą jednak zacząć ze sobą współpracować, aby skutecznie podbijać nowe rynki.

Publikacja: 31.05.2015 11:40

- Przez ostanie 10 lat eksport rolno-spożywczy z Polski zwiększył się niemal pięciokrotnie. Jeżeli podobne tempo się utrzyma, za kilka lat branża rolno – spożywcza ma szanse stać się kluczowym segmentem polskiej gospodarki, zwłaszcza w kontekście eksportu. Szczególnie na tzw. nowe rynki – powiedziała Zofia Szalczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa, podczas gali z okazji 10 – lecia Unii Pracodawców i Producentów Przemysłu Mięsnego (UPEMI).

Za tym, że nadal możemy zwiększać eksport przemawia fakt, że jesteśmy w stanie produkować dużo i tanio. O ile jednak do tej pory sprzedawaliśmy artykuły rolno-spożywcze na rynki unijne (niemal 80 proc. z ponad 21,3 mld euro eksportu w 2014 r.), o tyle w kolejnych latach polskie przetwórnie spożywcze muszą skupić się na tzw. rynkach trzecich.

- W związku ze spodziewanym wzrostem liczby ludności na świecie, będzie rósł popyt na żywność na globalnym rynku. W nadchodzących latach spodziewany jest natomiast spadek liczny ludności w Europie. Trzeba więc tym bardziej kierować uwagę na rynki poza Unia Europejską – uważa Zofia Szalczyk.

Zagrożeniem, które może przeszkodzić nam w wykorzystaniu tych trendów jest duże rozdrobnienie branży spożywczej. Przetwórstwem żywności zajmuje się nadal 29 tys. firm, z czego aż 70 proc. zatrudnia nie więcej niż 9 pracowników.

- Ze względu na trend globalizacyjny, tak duża liczba firm nie jest w stanie konkurować z dużymi światowymi graczami – zaznacza podsekretarz stanu w resorcie rolnictwa.

Dlatego konieczna jest konsolidacja i współpraca, m.in. poprzez tworzenie platform sprzedażowych w Internecie. Mogą być skuteczne tym bardziej, gdy swoje siły połączą tam firmy z różnych branż spożywczych.

- Już co czwarty internauta na świecie, kupuje żywność w sieci – zwraca uwagę Zofia Szalczyk. Podczas gali UPEMI, które zajmuje się m.in. promocją wieprzowiny na świecie oraz stworzyło certyfikat QAFP, otrzymało godło "Teraz Polska".

b.d.

- Przez ostanie 10 lat eksport rolno-spożywczy z Polski zwiększył się niemal pięciokrotnie. Jeżeli podobne tempo się utrzyma, za kilka lat branża rolno – spożywcza ma szanse stać się kluczowym segmentem polskiej gospodarki, zwłaszcza w kontekście eksportu. Szczególnie na tzw. nowe rynki – powiedziała Zofia Szalczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa, podczas gali z okazji 10 – lecia Unii Pracodawców i Producentów Przemysłu Mięsnego (UPEMI).

Za tym, że nadal możemy zwiększać eksport przemawia fakt, że jesteśmy w stanie produkować dużo i tanio. O ile jednak do tej pory sprzedawaliśmy artykuły rolno-spożywcze na rynki unijne (niemal 80 proc. z ponad 21,3 mld euro eksportu w 2014 r.), o tyle w kolejnych latach polskie przetwórnie spożywcze muszą skupić się na tzw. rynkach trzecich.

Biznes
Ciemne chmury nad amerykańską zbrojeniówką. Wykorzystają to firmy z Europy?
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa