Reklama
Rozwiń

Branża e-commerce spowolnienie w handlu odczuwa znacznie mniej

Tylko co trzeci kupujący online z powodu rosnących cen zmienił swoje zachowania zakupowe. W efekcie sklepy internetowe mniej od stacjonarnych trapi kryzys.

Publikacja: 17.03.2023 10:00

Branża e-commerce spowolnienie w handlu odczuwa znacznie mniej

Foto: Adobe Stock

Z badania OpinionWay wynika, że 92 proc. konsumentów odczuwa wpływ inflacji, a 62 proc. zdecydowanie. Mimo to 64 proc. nie zmieniło swoich zachowań zakupowych online. Tymczasem w przypadku sklepów stacjonarnych o takiej zmianie mówi nawet 80 proc. badanych. Zmiany w przypadku nawet podstawowych produktów mogą być jeszcze większe.

Mocny kanał sprzedaży

– Niektóre zmiany w 2023 r. mogą wpłynąć na opóźnienie procesu obniżki cen. Są to m.in. wzrost płacy minimalnej czy powrót do wyższych stawek VAT na gaz, paliwa i energię elektryczną – mówi Justyna Rybacka, doktor ekonomii i finansów z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni. – Nie bez znaczenia będą rosnące ceny najmu spowodowane wyższymi stopami procentowymi czy wyższe ceny produktów z importu, np. warzyw z Europy czy półproduktów z Chin – dodaje.

W efekcie zmiany zachowań zakupowych będą postępowały. Widać już spadki sprzedaży nawet podstawowych produktów spożywczych, nie mówiąc o innych, jak choćby sprzęt elektroniczny. – 2022 r. był trudny dla polskich konsumentów, głównie ze względu na kilkukrotny wzrost kosztów utrzymania. Ceny mieszkań, kredytów, nośników energii czy żywności poszły w górę w zawrotnym tempie. Z drugiej strony mieliśmy do czynienia ze zniesieniem wszelkich obostrzeń covidowych – mówi Piotr Sztabiński, zastępca dyrektora zarządzającego z OpinionWay Polska. – Zdawać by się mogło, że wszystkie te czynniki będą działać na niekorzyść kanału online. Tak się jednak nie stało: e-commerce wzmacnia swoją pozycję wśród Polaków jako kanał sprzedaży – dodaje.

Zmiany zachowań to głównie planowanie, poszukiwanie okazji czy zwracanie uwagi, aby dostawa była bez dodatkowych opłat, podobnie zwrot w razie konieczności.

– Zdajemy się nie dostrzegać realnych różnic w naszych zachowaniach zakupowych albo cechuje nas – nie pierwszy raz w kontekście inflacji – wyjątkowo pozytywne nastawienie – mówi Nicolas Curtelin, dyrektor zarządzający OpinionWay Polska. – Tylko nieco ponad co trzeci spontanicznie przyznaje się do zmiany podejścia do swoich wydatków – uzupełnia.

Najczęściej kupowane przez internet kategorie to produkty chemiczne i kosmetyki oraz ubrania. – Każde spowolnienie gospodarcze wpływa zarówno na sprzedaż offline, jak i online – mówi Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce Miraculum. – Inflacja, która częściowo odpowiada za spowolnienie, osłabia siłę nabywczą konsumentów. Ceny produktów i usług gwałtownie wzrosły, co wywiera presję na budżety gospodarstw domowych, które ograniczają swoje wydatki w okresach niepewności – tłumaczy. Jak dodaje, ma to przełożenie na wolniejszy wzrost sprzedaży. – Na pewno mniej ucierpią sklepy online niż stacjonarne z uwagi na mniejsze koszty stałe związane z utrzymaniem infrastruktury. Dodatkowo sprzedaż online ma dużo więcej możliwości na dotarcie do konsumentów oraz większą elastyczność w proponowaniu promocji i rabatów – mówi.

Styl i strategia

Z badania wynika, że przeciętny konsument kupował produkty w 6 z 23 monitorowanych kategorii. Oznacza to wzrost rok do roku, bo w 2021 było to średnio 5,4 kategorii. Obecnie do najpowszechniej kupowanych produktów w internecie należą produkty drogeryjne, odzież, hobby i rozrywka – trafiają do koszyków ponad połowy robiących zakupy online.

E-commerce pokazał już w czasie pandemii, że potrafi się szybko dostosować do otaczających nas zmian. Sytuacja nie zmieni się w najbliższych latach, sprzedaż online będzie rosła kosztem offline’u. – Widzimy jednak kategorie, które ze względu na sytuację makroekonomiczną notują spadki sprzedaży w kanale internetowym – mówi Bartosz Berliński, członek zarządu Arena.pl.

W porównaniu z rokiem 2021 szczególnie zyskują takie produkty jak chemia i środki czystości, karma i produkty dla zwierząt, produkty szkolne oraz żywność pakowana (eGrocery). Tymczasem liczba Polaków zainteresowanych kosmetykami kolorowymi oraz produktami dla dzieci i niemowląt zmniejsza się stopniowo z roku na rok. W efekcie także autorzy badania zauważają, że aktywne poszukiwanie promocji jest wśród polskich konsumentów w internecie nie tylko antyinflacyjną strategią, ale i stylem zakupowym. Osoby źle oceniające swoją sytuację materialną lub też w dużym stopniu odczuwające skutki inflacji, nie wymieniają promocji i okazji istotnie częściej niż reszta. Poza tym, ci którzy polują na promocje, de facto kupują online więcej niż ogół i mają szerszy koszyk kupowanych kategorii produktowych. Są też bardziej entuzjastycznie nastawieni do e-zakupów – prawie połowa z nich robi zakupy online częściej i kupuje więcej niż rok wcześniej.

Mimo to sektor odczuwa zmiany. Sprzedaż za pośrednictwem platformy Zalando w 2022 r. wyniosła 14,8 mld euro, co oznacza wzrost o 3,2 proc. w ujęciu rocznym. Przychody grupy spadły 0,1 proc., do 10,3 mld euro. Rok wcześniej firma wykazywała dynamikę w okolicach 30 proc., zatem zmiana jest duża. Spadł też zysk, choć firma spodziewa się w 2023 r. wzrostu sprzedaży na platformie między 1 a 7 proc., to sytuacja jest niełatwa.

– Wyzwania roku 2022 wymagały od nas skupienia się na rentownym wzroście, działaliśmy szybko i zdecydowanie, wprowadzając środki poprawiające marże, jak minimalne wartości zamówień – mówi dyrektor finansowa Sandra Dembeck.

Z badania OpinionWay wynika, że 92 proc. konsumentów odczuwa wpływ inflacji, a 62 proc. zdecydowanie. Mimo to 64 proc. nie zmieniło swoich zachowań zakupowych online. Tymczasem w przypadku sklepów stacjonarnych o takiej zmianie mówi nawet 80 proc. badanych. Zmiany w przypadku nawet podstawowych produktów mogą być jeszcze większe.

Mocny kanał sprzedaży

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku