Rynek kurierski na świecie w ostatnich latach przechodzi poważną transformację, która napędzana jest głównie przez boom na rynku e-commerce, zmiany przyzwyczajeń konsumentów oraz nowe technologie. Jakie są kluczowe trendy? W którą stronę podążają zmiany?
Wojciech Kliber: Obecnie najbardziej zauważalnym trendem panującym w branży KEP (kurier–ekspres–paczka – red.) jest zwiększenie udziału dostaw do punktu kosztem dostaw do drzwi. Dzisiaj praktycznie każdy przewoźnik zmuszony jest posiadać i rozwijać sieć punktów odbioru. Z jednej strony jest to trend stymulowany po stronie odbiorców zmianami rynkowymi o charakterze edukacyjnym, w Polsce w szczególności za sprawą Allegro Smart! oraz działań takich serwisów jak Bliskapaczka.pl. Z drugiej wymuszony po stronie przewoźników presją płacową i trudnościami związanymi z obsadą pracowniczą wielu podstawowych ról w procesach logistycznych, szczególnie magazynowych oraz kurierów czy kierowców.