Nazywam się Tomasz Krysiński i jestem wiceprezesem Airbus Helicopters (AH) ds. badań, innowacji i rozwoju. Od ponad 30 lat wprowadzam na światowe rynki najnowocześniejsze śmigłowce, jakie latają po niebie. Pewnie brzmi to nieskromnie, bo jestem ich konstruktorem, ale w lotnictwie albo masz pomysł, jak zrobić coś innowacyjnego, albo kopiujesz to, co robią inni. W pierwszym przypadku działasz dla rozwoju myśli technicznej, wprowadzając konkurencyjne produkty na rynek. W drugim ograniczasz się do produkcji elementów, które szybko się zestarzeją.
Muszę uchylić rąbka tajemnicy i rozwiać wyobrażenia o tym, co robi inżynier konstruktor śmigłowcowy po porannej kawie. Moje zespoły inżynierów są w stanie zaprojektować unikatowe maszyny. Natomiast sztuką jest wprowadzenie ich do seryjnej produkcji – tak by znalazły klientów i służyły ludziom, a nie tylko stanowiły tło do zdjęć na przyjemnych, ale niewnoszących za wiele do życia wystawach i targach.
Moja praca łączy zadania z pogranicza tworzenia przełomowych technologii z bardziej przyziemnym, twardym biznesem, który prowadzimy tak, by był opłacalny ekonomicznie i technologicznie. Nie zajmujemy się takimi pseudoproblemami, jak np. porównywanie kosztów kontraktów na śmigłowce, bez wiedzy, co dany kontrakt obejmuje. Są kontrakty, w których klient wymaga specjalistycznego wyposażenia, wieloletniego pakietu logistycznego, szkolenia i offsetu. W innym kontrakcie klient prosi tylko o dostarczenie śmigłowców z danej firmy. Oczywiście cena jednostkowa śmigłowca w obu przypadkach jest różna.
Dlatego od dziesięciu lat prężnie działamy w Polsce, wprowadzając nowe technologie. Cieszy nas, że idea innowacji jest teraz w Polsce priorytetem. Plan rozwoju polskiej gospodarki silnie podkreśla konieczność jej stymulowania nie dzięki niskim kosztom pracy, co było możliwe przy korzystnej sytuacji demograficznej, ale w oparciu o rozwój krajowych innowacyjnych przedsiębiorstw oraz firm zagranicznych spełniających kryteria. Jaka jest wizja AH rozwoju innowacji w Polsce? Prześledźmy to.
Centrum badawczo-rozwojowe
Współpraca AH z Politechniką Łódzką trwa już ponad dziesięć lat. Rozpoczęła się znaczącym udziałem jej pracowników w projekcie budowy hybrydowego śmigłowca X3 – do dziś najszybszego wiropłata na świecie. W oparciu o doświadczenia i możliwość zatrudnienia wysoko wykwalifikowanych inżynierów, kształconych przez Politechnikę Łódzką w języku angielskim i francuskim, AH otworzył w Łodzi w 2015 r. biuro projektów, które dziś zatrudnia 40 inżynierów. Docelowo nowe konstrukcje lotnicze opracowywać będzie 100 osób.