Pandemia nakręciła boom na spółki technologiczne. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wartość fuzji i przejęć w tym sektorze osiągnęła historyczny poziom – jak podają analitycy firmy Refinitiv, łączna suma transakcji przekroczyła 671 mld dol. Niemal co dziesiąty wydany dolar zasilił spółki z obszaru gamingowego – wynika z najnowszych danych banku inwestycyjnego Drake Star Partners. I choć w transakcjach w branży gier dominują USA i Chiny, a podobnie jest w przypadku M&A na szerzej rozumianym rynku technologicznym, to w Polsce też się sporo dzieje i będzie dziać w sektorze cyfrowym.

CD Projekt podpisał właśnie umowę nabycia Digital Scapes, studia deweloperskiego z siedzibą w Kanadzie (w efekcie CD Projekt RED Vancouver dołączy do trzech istniejących już zespołów deweloperskich: w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu). Z kolei Ten Square Games kupuje za 45 mln euro włoską spółkę Rortos – lidera segmentu symulatorów lotu na globalnym rynku gier mobilnych. I to właśnie gaming stał się kluczowy na rynku fuzji i przejęć. Jak tłumaczy Paweł Sugalski, zarządzający funduszem gier i innowacji w Rockbridge TFI, I kwartał br. był zdecydowanie rekordowy zarówno pod względem liczby, jak i wielkości transakcji. – Przyćmił nawet III kwartał 2020 r. z transakcją przejęcia ZeniMax przez Microsoft za 7,5 mld dol. – mówi. I podkreśla, że liczba transakcji w II kwartale br. pozostała na bardzo wysokim poziomie, choć przy zauważalnie mniejszych transakcjach. – Widać, że pomimo początkowych obaw pandemia wpłynęła bardzo pozytywnie na aktywność na tym rynku i obecnie brak jest podstaw do ostudzenia tego trendu – dodaje Sugalski.

M&A rozgrzewa cały cyfrowy rynek nad Wisłą. – W obecnym, trudnym dla pracodawcy rynku pracownika w branży IT przejęcia i fuzje są skuteczną i atrakcyjną metodą pozyskiwania doświadczonego personelu i zdobywania nowych kompetencji – mówi Radomir Kucharski, wiceprezes Incuvo. – Jednocześnie wyraźnie widzimy konsolidację w branży VR, czego najlepszym przykładem jest nasza spółka, która wzrost w 2020 r. zawdzięcza właśnie akwizycji Spectral Games i Spectral Applications. Dzięki temu w krótkim czasie podwoiliśmy potencjał produkcyjny i zyskaliśmy unikalne kompetencje w obszarze VR/AR – kontynuuje.

Piotr Baczyński, prezes Immersion, przyznaje, że rynek, w którym się specjalizuje jego firma, czyli wirtualna rzeczywistość, zanotował rekordowe zwyżki w trakcie pandemii, co przełożyło się na większą aktywność w obszarze M&A. Ale zauważa, że dominującymi graczami w tym względzie są giganci, jak Facebook, Google, Amazon czy Apple, którzy w ostatnim roku kupili wiele firm z obszaru VR i AR. Jednak i rodzimi gracze dochodzą do głosu. Na naszym rynku IT udowadnia to spółka Escola, która w 2021 r. przejęła pracowników firmy z Krakowa, 80 proc. spółki Frivo i 60 proc. heseya.pl. A w najbliższym czasie planuje zakup kolejnych software house'ów. Akwizycje to dla rodzimych firm IT sposób na dostęp do nowych rynków. – W tym zakresie naszą referencyjną transakcją było przejęcie w ub.r. ProfiSMS, lidera czeskiego rynku SMS, który ma dużą bazę klientów z Czech, ze Słowacji oraz z Austrii – wylicza Krzysztof Szyszka, prezes Vercom.