Pandemia mocno dotknęła rynek mediów i przychody reklamowe. Raport Publicis Groupe pokazuje, że cały 2020 r. zamknie się ujemną dynamiką na poziomie 8,6 proc.
– Drugi kwartał był najtrudniejszy, dynamika sięgała niemal -30 proc. W drugiej połowie roku widzieliśmy odbicie. III kw. zamknął się z dynamiką 3 proc., a IV kw. -1,2 proc. – podała Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment oficer w Publicis Groupe.
W pierwszych dwóch miesiącach 2021 r. rynek się odbija. Publicis prognozuje, że w 2021 r. cały rynek reklamowy będzie na plusie. – Nie uda się wrócić do poziomów sprzed pandemii, tj. z 2019 r., szacujemy, że rynek reklamowy urośnie o 6,4 proc. – prognozowała Jaśkiewicz-Kundera.
Czytaj także: Donald Tusk: Nie ma wątpliwości, że PiS chce wdrożyć model węgierski
Zaznaczyła, że jedyną grupą mediów, która odnotowała wzrost (niemal 5 proc.) w 2020 r., był internet. Radio i telewizja spadły o ok. 10 proc., dzienniki i magazyny zanotowały spadki o ok. 30 proc. – same magazyny o ponad 37 proc. Outdoor spadł o ponad 38 proc. W najtrudniejszej sytuacji były zamknięte kina. Spadek ich obrotów reklamowych wyniósł niemal 80 proc.