Firmy nie zarażają się nawzajem

Zarówno liczba, jak i wartość opóźnień w płatnościach między firmami wyraźnie w tym roku wzrosła. Zmalała jednak wartość należności straconych.

Publikacja: 25.11.2020 19:02

Firmy nie zarażają się nawzajem

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z Barometru Praktyk Płatniczych, dorocznego raportu bazującego na ankiecie wśród przedsiębiorstw publikowanego przez Atradius, ubezpieczyciela należności. W porównaniu do ubiegłego roku, liczba przeterminowanych faktur zwiększyła się o 76 proc., a ich wartość o 44 proc. – Polska nie wyróżnia się pod tym względem na tle sąsiadów. Średnio w regionie wzrost wartości przeterminowanych faktur wzrósł o 45 proc. – powiedział „Rz” Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce. Co ciekawe, w parze ze wzrostem liczby i wartości przeterminowanych płatności idzie spadek należności nieściągalnych (spisanych na straty). – W tym roku firmy 6 proc. faktur uznały za nieściągalne, a rok temu 10 proc. – podał Szczepankowski. Jak podkreślił, do tego samego wniosku prowadzą dane Atradiusa dotyczące napływu wniosków o wypłatę odszkodowania za nieopłacone faktury. Badania Atradiusa sugerują, że spadek wartości przeterminowanych faktur to częściowo efekt większej determinacji dotkniętych kryzysem firm, aby odzyskiwać wszelkie należności. W ocenie Szczepankowskiego, na tzw. moralność płatniczą firm pozytywnie wpłynęły jednak przede wszystkim rządowe tarcze antykryzysowe. Po pierwsze, aby otrzymać pomoc firmy musiały pokazać, że uczciwie traktują swoich kontrahentów. Po drugie, ta pomoc dostarczyła im płynności, które pozwoliły regulować płatności. O tym, że firmy nie mają dziś problemów z płynnością, choć pandemia wyraźnie zmniejszyła ich przychody, świadczy m.in. lawinowy wzrost wartości ich depozytów. Według wtorkowych danych NBP, w październiku na rachunkach bieżących przedsiębiorstw niefinansowych było 315,5 mld zł, o 94 mld zł więcej niż w lutym. Z Barometru Praktyk Płatniczych wynika również, że firmy w czasie pandemii chętniej udzielają swoim kontrahentom kredytu kupieckiego. Ankietowane przedsiębiorstwa podały, że korzystają z niego w 55 proc. transakcji B2B, w porównaniu do 49 proc. rok temu.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Finanse
Utrudnienia dla klientów banków. Komunikaty wydały m.in. PKO BP, ING i mBank
Finanse
Złoto po 3000 dolarów za uncję w 2025 roku?
Finanse
Pieniądze z rezerwy emerytalnej nie wystarczą nawet na trzy miesiące
Finanse
Najlepszy produkt długoterminowego oszczędzania
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Finanse
Zakaz kopania kryptowalut w Rosji. Brakuje prądu do produkcji broni