Jak nadchodzące święta mogą uderzyć nam do głowy

Czy w wirze świątecznych przygotowań pamiętamy o najbardziej potrzebujących?

Aktualizacja: 19.12.2019 11:22 Publikacja: 19.12.2010 00:01

Jak nadchodzące święta mogą uderzyć nam do głowy

Święta to niezwykły, ale i wymagający czas szczególnie dla naszych finansów. Szał zakupów ogarnia niemal wszystkich. Jak wynika z badania „Postawy Polaków wobec finansów” Fundacji Citi Handlowy i Fundacji THINK!, 73 proc. Polaków nie mieści się w zaplanowanym wcześniej budżecie świątecznym. Tylko 26 proc. z nas planuje zakupy z wyprzedzeniem i stara się korzystać z promocji przedświątecznych. Coraz popularniejszy staje się tzw. trend zero waste – prawie połowa z nas stara się ograniczać marnowanie żywności. Pomimo że dla dwóch trzecich Polaków w święta wpisany jest element dobroczynny, to aż 37 proc. z nas nie podejmuje w tym czasie żadnych działań mających na celu pomoc potrzebującym.

Brak planów finansowych

Planowanie to pierwszy krok do osiągnięcia równowagi finansowej. Niestety w dalszym ciągu mamy z tym duże problemy.

Szacuje się, że w tym roku statystyczna polska rodzina wyda na zakupy świąteczne ok 1500 zł.

Jak wynika z badania „Postawy Polaków wobec finansów”, co czwarty z nas planuje swoje wydatki w perspektywie półrocznej i uwzględnia w swoim budżecie świąteczne zakupy.

Z kolei aż 73 proc. z nas deklaruje, że świąteczne wydatki przerosły oczekiwania, co oznacza, że w kolejnych miesiącach trzeba będzie zacisnąć pasa. Okazuje się, że największy problem z wydatkami w okresie świąt mają osoby w wieku 25-39 lat. Jedynie co piątej z nich „domyka się” budżet.

26 proc. – z nas planuje zakupy świąteczne z wyprzedzeniem i dodatkowo stara się korzystać z promocji przedświątecznych typu Black Friday, Cyber Monday – w tym aż, co trzecia kobieta i tylko, co piąty mężczyzna.

Tak jak planowanie, wyzwanie stanowi również kontrola wydatków. Prawie połowa z nas twierdzi, że kontroluje jedynie te większe, jak np. remont. Z kolei co trzeci podkreśla, że bacznie przygląda się wszystkim wydatkom, przy czym nie przekłada się to na oszczędności.

W porównaniu do krajów Unii Europejskiej, jesteśmy na szarym końcu. Stopa oszczędności gospodarstw domowych w Polsce to 2,6 proc. wobec 11 proc. średniej w UE. Niestety, bez dobrego planu i założonego celu, trudno o jego realizacjęmówi Maciej Pietraszkiewicz, CFA, Dyrektor Inwestycyjny w Citi Handlowy.

Wydatki to charakter

Podejście do kontroli wydatków w dużej mierze uzależnione jest od naszego charakteru. Dwa skrajne profile w tym zakresie to: typ przezorny oraz lekkoduch. Pierwszy z nich stara się kontrolować wszystkie wydatki, zazwyczaj jest to osoba po 60-tym roku życia, nauczona znaczenia regularnego oszczędzania. Oczywiście, żeby generować nadwyżki, musi kontrolować wypływy i tak też się dziejewiększe wydatki planuje przynajmniej z rocznym wyprzedzeniem.

Na drugim biegunie jest lekkoduchtypowym przykładem dla tej grupy jest osoba w wieku poniżej 24 lat. Z reguły nie planuje większych wydatków, a wszystkie wpływy przeznacza na bieżącą konsumpcję. Życie „tu i teraz” jest jego mottem. Pośród tej grupy aż 35 proc. osób twierdzi, że oszczędzanie nie ma sensu. Tymczasem z punktu widzenia matematyki finansowej i procentu składanego powinno być odwrotnie  – im szybciej zaczniemy oszczędzać, tym lepiej.

Świąteczna pomoc

Czy pochłonięci kupowaniem świątecznych prezentów mamy jeszcze czas na pomaganie innym? Okazuje się, że i tutaj nie wszystko wygląda tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Badania pokazują, że 33 proc. z nas planuje przekazać na rzecz innych ubrania, zabawki, czy niepotrzebne sprzęty gospodarstwa domowego, 20 proc. włączy się w akcję przygotowywania paczek świątecznych, a 18 proc. przekaże środki na konkretne akcje. Z drugiej strony, aż 37 proc. nie planuje żadnych działań dobroczynnych w czasie świąt. Tylko 8 proc. z nas zaangażuje się w wolontariat.

59 proc. z nas zamierza wydać na cele dobroczynne poniżej 100 zł (w okresie świątecznym)

Coraz częściej w akcje charytatywne włączają się przedsiębiorcy, promując w ten sposób potrzebę pomocy innym wśród swoich pracowników.

- W naszym banku, jak co roku, Święta są okazją do tego, by się dzielić. Spakujemy ponad 2000 paczek dla domów opieki, domów Seniora, kombatantów, osób z niepełnosprawnościami. Cieszę się, że w tym czasie aktywnie będą działać też nasi wolontariusze. W tym roku jest już nas ponad 4200 – dzielimy się swoim czasem, pracą i wiedzą z potrzebującymi, mówi Sławomir S. Sikora, Prezes Zarządu Citi Handlowy.

Dbamy o środowisko

Święta to czas na refleksję, który motywuje do jeszcze większej wrażliwości na innych oraz inne ważne rzeczy – jak np. środowisko. Jak wynika z badania, odnotowano wzrost świadomości ekologicznej Polaków, choć i tutaj pozostaje jeszcze duże pole do popisu. Prawie połowa z nas robi zakupy świąteczne z odpowiednim wyprzedzeniem, żeby uniknąć marnowania żywności. Aż 38 proc. stara się zrobić coś z jej nadwyżkami np. podzielić się z potrzebującymi. Co piąty kupuje drzewko świąteczne z możliwością ponownego ukorzenienia, w tym, 33 proc. w grupie wiekowej 25-29 lat.

47 proc. z nas dba o niemarnowanie żywności w okresie świątecznym

Jednak tylko 11 proc. wybiera prezenty przyjazne środowisku i komunikuje, że sam oczekuje takich od innych. Co znamienne, jedynie 9 proc. deklaruje, że nie myśli o środowisku, wśród tej grupy zdecydowanie dominują mężczyźni.

Badanie zrealizowane w ramach programu Tydzień Dla Oszczędzania – Program Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzonego przez Fundację THINK! przy merytorycznym wsparciu Fundacji Citi Handlowy, współfinansowanego ze środków Citi Foundation.

Raport z wynikami badania Postawy Polaków wobec Finansów 2019 jest dostępny na stronie Fundacji HYPERLINK im. L. Kronenberga tutaj.

Materiał Promocyjny 

 

Święta to niezwykły, ale i wymagający czas szczególnie dla naszych finansów. Szał zakupów ogarnia niemal wszystkich. Jak wynika z badania „Postawy Polaków wobec finansów” Fundacji Citi Handlowy i Fundacji THINK!, 73 proc. Polaków nie mieści się w zaplanowanym wcześniej budżecie świątecznym. Tylko 26 proc. z nas planuje zakupy z wyprzedzeniem i stara się korzystać z promocji przedświątecznych. Coraz popularniejszy staje się tzw. trend zero waste – prawie połowa z nas stara się ograniczać marnowanie żywności. Pomimo że dla dwóch trzecich Polaków w święta wpisany jest element dobroczynny, to aż 37 proc. z nas nie podejmuje w tym czasie żadnych działań mających na celu pomoc potrzebującym.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy