Zmiany legislacyjne, gospodarcze, a przede wszystkim technologiczne oraz nowe potrzeby klientów stanowią zasadnicze wyzwania, z którymi muszą się mierzyć kancelarie prawne. Jednocześnie te same czynniki stanowią ogromną szansę dla doradców prawnych, a przez to pozwalają z optymizmem patrzeć na przyszłość branży prawniczej.
Ciągłe zmiany środowiska prawnego, w którym działają przedsiębiorcy, uchwalanie ustaw bez vacatio legis, ograniczenia wprowadzane tzw. ustawami covidowymi powodują, że prowadzenie biznesu bez wsparcia prawnego jest coraz trudniejsze.
Dodatkowo w tzw. branżach regulowanych, co widać szczególnie wyraźnie na przykładzie instytucji finansowych, działania prawodawcy europejskiego, a za nim krajowego, zmierzają w kierunku szczegółowego uregulowania praktycznie każdego aspektu działalności podmiotów świadczących usługi na danym rynku, a także oferowanych przez nich produktów. Obszary, które nie zostają pokryte regulacjami powszechnie obowiązującymi, precyzowane są z kolei różnego rodzaju stanowiskami nadzorczymi, rekomendacjami, wytycznymi itd. Już z powodu samego nagromadzenia regulacji oraz braku ich trwałości należy oczekiwać, że popyt na usługi prawnicze będzie w przyszłości wzrastał.
Nakładaniu na przedsiębiorców kolejnych wymogów prawnych towarzyszy ustanawianie dotkliwych sankcji za ich naruszenie. Co warte zaznaczenia, sankcje te często mogą być stosowane nie tylko wobec przedsiębiorców, w tym spółek, ale także wobec ich kadry menedżerskiej. Powyższe powoduje zwiększenie znaczenia systemów compliance wśród podmiotów gospodarczych. Należy się spodziewać, że coraz więcej podmiotów będzie inwestowało w rozwiązania z zakresu nadzoru nad systemem zgodności oraz ograniczenia ryzyka prowadzonego biznesu. Coraz szerszy krąg podmiotów będzie również ustawowo obligowany do wprowadzenia odpowiednich mechanizmów. Przykładowo, do 17 grudnia 2021 r. polski ustawodawca powinien implementować przepisy, które będą nakładać na wiele podmiotów obowiązek ustanowienia procedur, rozwiązań prawnych i organizacyjnych oraz wdrożenia odpowiednich narzędzi w celu ochrony tzw. sygnalistów.
Oczywiście niezwykle ważnym trendem na rynku usług prawnych są, i pozostaną, zmiany związane z szeroko pojmowanym postępem technologicznym. Czynnik ten wpływa na świadczenie usług prawnych na kilku płaszczyznach. Rośnie poziom wykorzystania nowych technologii przez kancelarie prawne. Już teraz stosowanie oprogramowania legaltech staje się standardem w ramach świadczenia usług prawnych. Coraz częściej wykorzystywane są aplikacje, nie tylko w komunikacji z klientem oraz transferze danych, wspierają one także procesy analityczne, pozwalają na częściową automatyzację przygotowania dokumentacji prawnej czy ułatwiają monitorowanie wykonania postanowień umów i prowadzonych postępowań. Kto zawczasu zaimplementował powyższe rozwiązania w codziennej działalności kancelarii, praktycznie, nie miał najmniejszych trudności z zapewnieniem ciągłości świadczenia usług w dobie pandemii koronawirusa. Oczywiście większe wykorzystanie rozwiązań technologicznych stanowi dodatkowe wyzwanie związane z koniecznością zabezpieczenia danych klientów. Utrzymanie na stałym, wysokim poziomie ciągłości wszystkich elementów organizacji jest kluczowe dla każdej kancelarii prawnej.