Stocznia Damen Shipyards Koźle podpisała kontrakt z firmą Arriva. Zgodnie z umową stocznia zbuduje i dostarczy Arrivie pięć tramwajów wodnych, które będą operować w stolicy Danii Kopenhadze. Jednostki te mają trafić do odbiorcy do końca 2019 roku. Każdy statek ma mieć 23 metry długości i 6 szerokości oraz miejsce dla 80 pasażerów. Nowością będzie napęd – statki mają być całkowicie elektryczne, co wymusza również budowę stacji szybkiego ładowania przy przystankach.
- To szczególny projekt pod każdym względem. Pierwszy projekt w pełni zelektryfikowanych promów w grupie Damen, pierwszy projekt elektrycznych promów realizowany w Polsce, pierwszy taki zaprojektowany w naszym biurze w Gdański i pierwszy taki, który będzie wykonywaćod A do Z nasza stocznia – mówił serwisowi terazodra.pl prezes stoczni Jacek Małek.
Nowością będą też zastosowane materiały. Obok stali użyte zostaną laminaty.
Tramwaje wodne typu Damen Ferry 2306 E3 będą nie tylko zabierały pasażerów. Znajdzie się też na ich pokładzie miejsce na rowery, co w przypadku Kopenhagi jest jak najbardziej zrozumiałe. Stolica Danii to jedno z najbardziej „urowerowionych” miast świata, a tramwaje wodne (tzw. Havnebus) to część systemu transportu publicznego. Regularne linie łączą dziesięć przystani w obrębie miasta. Na pokładach promów obowiązują zwykłe bilety kopenhaskiego transportu publicznego.
Damen Shipyards Koźle jest częścią grupy Damen Shipyards Group skupiającej 30 stoczni na całym świecie. Firma Damen została założona w 1927 roku w Holandii.