Aktualizacja: 17.10.2018 18:32 Publikacja: 16.10.2018 00:01
Samochód Star 25 cysterna z benzyną na stacji benzynowej w Łowiczu
Foto: NAC
Polski Monopol Naftowy został powołany przez komunistyczny rząd w 1944 r i szybko zmienił nazwę na CPN (Centrala Produktów Naftowych). Przez ludowe dziesięciolecia stacje benzynowe w Polsce były stacjami CPN i nie mówiło się jadę tankować na stację ale na CPN. Innej alternatywy nie było.
W najtrudniejszych czasach reglamentacji (1980-te) wszystkiego kolejki przez cpeenami sięgały nie kilometrów, ale dni, a posiadanie krewnego pracującego na stacji było ogromnym atutem i powodem do dumy.
W momencie powstania CPN w Polsce funkcjonowało pięć niedużych rafinerii – w Niegłowicach k/Jasła, w Jedliczach k/Krosna, w Gliniku Mariampolskim k/Gorlic, w Trzebini i Czechowicach – Dziedzicach.
Jeśli miałaby się ziścić prognoza ONZ, że w roku 2050 przy pozytywnym scenariuszu będzie nas tylko 32 mln, to znajdziemy się w trudnej sytuacji pod względem podaży siły roboczej. Aby zwiększyć rozrodczość należałoby przeznaczyć duże pieniądze publiczne na rozwinięty system opieki przedszkolnej. Tak, aby przyciągnąć na rynek pracy kobiety – uważa prof. Grzegorz W. Kołodko, b. wicepremier i minister finansów, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.
Branża ubezpieczeniowa staje przed zupełnie nową sytuacją. Dziś wszelkie decyzje na drodze podejmuje kierowca i ponosi ich konsekwencje. Niedługo będzie inaczej. Zastanawiamy się, jak ubezpieczać pojazdy autonomiczne. Staniemy też przed dylematami z pogranicza filozofii i etyki. Jak w trakcie wypadku wybierać mniejsze zło i kto ma być odpowiedzialny? Ten, kto programuje samochód, czy np. jego producent? – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Prezes grupy banków spółdzielczych SGB Jarosław Dąbrowski uważa, że największym wyzwaniem będzie zbudowanie bezpiecznego świata opartego na mobilności i technologiach świata finansów. Kluczowe będzie pogodzenie bezpieczeństwa, stabilnego rozwoju z nowoczesnym otwarciem na potrzeby nowego pokolenia.
Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej uważa, że priorytetem powinna być żegluga śródlądowa, odbudowanie jej i stworzenie nowych możliwości komunikacyjnych. Także wykorzystanie potencjału rodzącego się w polskich portach.
Samochód elektryczny znakomicie współpracuje z instalacją fotowoltaiczną, a uzupełnianie energii w akumulatorze przy pomocy domowych ładowarek jest nie tylko wygodne i tanie, ale też ekologiczne i przewidywalne.
Marek Dziubiński, prezes Medicalgorithmics uważa, że powinniśmy stawać się gospodarką wiedzy, która tworzy zaawansowane produkty, a nie opiera się na niskich kosztach pracy.
Liczba audytorów badających spółki giełdowe się zmniejsza. W grze pozostają tylko firmy, które mogą skutecznie odpowiedzieć na wyzwania – podkreślają członkowie zarządu BDO dr Anna Bernaziuk, Edyta Kalińska i Tomasz Reiter.
W Polsce główną barierą ciągle hamującą rozwój innowacji jest brak współpracy i przepływu informacji między światami nauki i biznesu – mówi Witold M. Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Politechnika Warszawska.
Chociaż nowe, bardziej wymagające zasady raportowania niefinansowego obejmą na razie tylko duże spółki, to unijne regulacje muszą już uwzględniać również ich dostawcy z sektora MŚP.
Dlaczego konkurs poświęcony polskim mistrzom malarstwa jest bardzo dobrym narzędziem promowania edukacji oraz kreatywności - mówi Katarzyna Wasilewska, wiceprezeska Fundacji PGE
Regulacje, technologia, podatek bankowy, konkurencja – tematy te spędzają sen z powiek bankierom. Jak odpowiedzieć na wyzwania zmieniającego się świata?
Celem Kongresu jest refleksja nad współczesnym znaczeniem pamięci jenieckiej w kontekście obecnej sytuacji za naszą wschodnią granicą i szerzej konfliktów zbrojnych na świecie, jak również wymiana dobrych praktyk w zakresie zarządzania pamięcią, sieciowanie środowisk związanych z pamięcią jeniecką oraz diagnoza problemów i wyzwań.
Samochód elektryczny znakomicie współpracuje z instalacją fotowoltaiczną, a uzupełnianie energii w akumulatorze przy pomocy domowych ładowarek jest nie tylko wygodne i tanie, ale też ekologiczne i przewidywalne.
Czy zwycięstwo Donalda Trumpa oznacza dla świata ekologiczno-klimatyczną rewolucję? Trudno zaprzeczyć, że zmiana osoby rządzącej w najpotężniejszym państwie świata, będzie powodować zmiany na geopolitycznej planszy, a konsekwencją tego mogą (i zapewne będą) być korekty w poszczególnych politykach klimatycznych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas