Sklepy wyręczają rząd. Unikniemy podwyżek cen po powrocie VAT?

Na kilka dni przed powrotem 5-proc. stawki VAT na większość produktów spożywczych sieci handlowe ogłaszają, że biorą go na siebie i konsumenci nie odczują podwyżek cen.

Publikacja: 26.03.2024 14:20

Sklepy wyręczają rząd. Unikniemy podwyżek cen po powrocie VAT?

Foto: Bloomberg

Do zmiany w VAT zostało kilka dni, a w zasadzie codziennie pojawia się informacja o kolejnej sieci handlowej, która decyduje się na wzięcie na siebie 5 proc. podwyżki. Dla konsumentów to oczywiście korzystny scenariusz, choć dla mniejszych firm to wielkie wyzwanie finansowe.

Teraz to Kaufland zapowiedział, że zamraża VAT na żywność, a akcja dotyczy ponad 10 tys. produktów, czyli najwięcej spośród ostatnio ogłoszonych.

Czytaj więcej

Zakupy wielkanocne jeszcze bez VAT. Zyskają dyskonty

Mrożenie VAT na żywność w Biedronce, Kauflandzie i Lidlu

Niemniej firma zapowiedziała już czasowy charakter akcji, która potrwa od 1 do 30 kwietnia br. Lista artykułów objętych akcją „Zamrażamy VAT” dostępna jest na stronie internetowej oraz w punktach informacyjnych w sklepach. Z akcji wyłączone są m.in. świeże owoce i warzywa.

Wcześniej Lidl również zapowiedział, że jego klienci ponad 1,6 tys. produktów spożywczych nadal będą mogli kupić w cenie na poziomie sprzed podwyżki VAT. To choćby pieczywo, produkty mleczarskie, owoce i warzywa czy mięso oraz wędliny. Branża czeka na ruch Biedronki, największa sieć nie ogłosiła jeszcze swoich planów marketingowych w zakresie powrotu VAT, a biuro prasowe nie odpowiada na pytania na ten temat.

To o tyle ważne, że akcje zbiegają się z zakupami wielkanocnymi, które dla Polaków oznaczają dodatkowe wydatki, ponoszone głównie na żywność. Tym szczególniej w tym okresie analizują wszelkie promocje i różnego typu akcje marketingowe.

Czytaj więcej

Lidl uprzedza ruch Biedronki. Nie podniesie cen przez powrót VAT

Sposoby na oszczędne zakupy

- Zakupy kojarzą się z promocjami i oszczędzaniem. Na przedświątecznych zakupach ma zamiar oszczędzać zdecydowana większość respondentów, bo aż 74 proc. - mówi Iwona Karczmarczyk z zespołu serwisu Moja Gazetka, agregatora ofert promocyjnych z sieci handlowych. - Swoje sposoby na oszczędne zakupy mają też nasi użytkownicy, którzy zamierzają przede wszystkim szukać promocji, na co wskazuje 78 proc. 42,5 proc. chce ograniczyć zakupy spożywcze, a 35 proc. kupić tańsze produkty spożywcze niż zazwyczaj - dodaje.

78 proc. dorosłych Polaków ma świadomość, że z dniem 1 kwietnia wraca 5 proc. stawka VAT na głównie nieprzetworzone produkty spożywcze. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, zdaniem 76 proc. sklepy podniosą wtedy ceny, tylko co dziesiąty uważa, iż pozostawią je na niezmienionym poziomie.

Rząd w marcu ogłosił, ze po dwóch latach obowiązywania zawieszenia wraca 5 proc. stawka VAT na większość produktów spożywczych, głównie tych nieprzetworzonych. Branża przyjęła to z zaskoczeniem, spodziewano się przedłużenia zwolnienia jeszcze o kwartał, by podatek wrócił w wakacje. Z jednej strony po wyborach samorządowych, z drugiej lato to szczyt sezonu na warzywa i owoce, co również przyczynia się do obniżenia cen. Stało się jednak inaczej, co konsumenci także przyjmują z niepokojem.

Do zmiany w VAT zostało kilka dni, a w zasadzie codziennie pojawia się informacja o kolejnej sieci handlowej, która decyduje się na wzięcie na siebie 5 proc. podwyżki. Dla konsumentów to oczywiście korzystny scenariusz, choć dla mniejszych firm to wielkie wyzwanie finansowe.

Teraz to Kaufland zapowiedział, że zamraża VAT na żywność, a akcja dotyczy ponad 10 tys. produktów, czyli najwięcej spośród ostatnio ogłoszonych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel
Handel
Whirlpool tnie zatrudnienie. To może być dopiero początek
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla