Aby obniżyć koszty druku nie wystarczy sama wymiana urządzeń na bardziej wydajne. Obecnie firmy sięgają po nowoczesne programowanie, by zbudować przemyślany system środowiska druku. Jednak pierwszym krokiem powinno być precyzyjne ustalenie kosztów wydruku.
Szacuje się, że koszty związane z tworzeniem i obiegiem dokumentów (nie tylko koszty druku) pochłaniają od 5 do 15 proc. przychodów dużych firm. Według firmy analitycznej Gartner kompletna optymalizacja procesu druku pozwala osiągnąć oszczędności nawet do 30 proc.
Zaledwie jedna na dziesięć firm zna i precyzyjnie monitoruje koszty druku. Tymczasem pierwszym krokiem do stworzenia optymalnego systemu wydruku dokumentów w firmie jest uzmysłowienie sobie istniejącego problemu i poważne potraktowanie sprawy. Niestety, w większości organizacji koszty wydruku są analizowane głównie przez pryzmat kosztów zakupu drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych. To błąd, ponieważ zakup drukarki czy urządzenia wielofunkcyjnego stanowi zaledwie od 5 do 15 proc. całkowitych kosztów związanych z ich eksploatacją.
Audyt określi koszty
Określenie kosztów druku w firmie lub urzędzie powinno się rozpocząć od przeprowadzenia profesjonalnego audytu druku. Stopień jego komplikacji zależy od wielkości organizacji i jej rozproszenia – im więcej oddziałów terenowych (np. sklepów na terenie całego kraju), tym trudniejsze jest to zadanie. Eksperci Arcusa przeprowadzają audyt druku dla firm różnej wielkości.