LOT przegrywa w Sarajewie. Nie dostanie dopłat do połączeń

Trzech z pięciu przewoźników, którzy odpowiedzieli na publiczne zaproszenie do uruchomienia nowych tras z lotniska w Sarajewie, w zamian za dotacje, spełniło warunki – podała Komisja Eksperckiej Oceny Wniosków.

Publikacja: 26.11.2023 16:04

Sankcje coraz mocniej uderzają w rosyjskie linii lotnicze

Sankcje coraz mocniej uderzają w rosyjskie linii lotnicze

Foto: Adobe Stock

Ryanair, Wizz Air i turecki SunExpress zakwalifikowały się do wsparcia finansowego. Na jakich trasach uzyskają dopłaty i w jakiej wysokości Bośniacy podadzą w późniejszym terminie.
W tej konkurencji startowały jeszcze LOT i TUI Airways, ale komisja uznała, że nie spełniły one warunków przetargu.

Natomiast Norwegian Air Shuttle złożył ofertę już po wyznaczonym terminie i w rezultacie jego wniosek nie został uwzględniony w przetargu. Co ciekawe Wizz Air niedawno zawiesił operacje z Sarajewa, ponieważ uznał, że są nieopłacalne. Teraz wrócił, bo dostanie dopłaty.

Czytaj więcej

Lotniska i linie lotnicze kłócą się o przyczyny drożyzny, pasażerowie płacą krocie

Publiczne wezwanie skierowane było do linii lotniczych, aby uruchomiły nowe operacje , a jeszcze lepiej — żeby utworzyły swoją bazę w Sarajewie. Subsydia mają być wypłacane na połączenia, które nie były obsługiwane przez ostatnich 12 miesięcy, bądź uruchomią kierunki do strategicznie ważnych miejsc docelowych, albo otworzą połączenia z lotami długodystansowymi, czyli trwającymi dłużej niż sześć godzin. Wysokość dotacji nie została podana do wiadomości publicznej.

LOT przegrywa w Sarajewie

Trasy uznawane za strategiczne z Sarajewa to Berlin, Memmingen, Malmo, Göteborg, Kopenhaga, Paryż, Bazylea, Amsterdam, Eindhoven, Londyn, Bruksela, Rzym, Mediolan, Budapeszt, Praga, Barcelona, ​​Girona, Madryt, Genewa, Bari, Sztokholm, Oslo, Duesseldorf, Ateny, Tirana, Skopje, Izmir, Antalya, Podgorica, Abu Zabi, Warszawa, Hongkong, Singapur, oraz dowolne miejsce w Chinach, Indonezji, Jordanii, Japonii, Libanie, Indiach, Izraelu i Malezji, a także jak każde inne lotnisko w Ameryce Północnej.

Czytaj więcej

Duży wzrost zysków Ryanaira. Pomogły podwyżki cen biletów

Ryanair i SunExpress, które złożyły wnioski o dotacje, nie obsługują lotów na lotnisko w Sarajewie, natomiast Wizz Air uruchomił niedawno dotowane połączenia z Londynu Luton. Emiracka spółka zależna węgierskiego przewoźnika lata sezonowo z Abu Zabi do stolicy Bośni i Hercegowiny. Inne linie lotnicze ogłosiły już nowe połączenia do Sarajewa na przyszły rok, m.in. Pegasus Airlines z Antalyi i Air Arabia z Szarży. Ten ostatni kierunek zostanie przywrócony po prawie dwóch latach.

Jak na razie najbardziej ruchliwą nieobsługiwaną trasą lotniska w Sarajewie jest Ankara. Stąd zapewne nagroda dla SunExpress. Na kolejnych miejscach plasują się Amsterdam, Paryż, Bruksela, Adana, Praga, Mediolan, Trabzon oraz Barcelona.

Transport
Na tym bardzo zależy Kremlowi. Chce zniesienia sankcji USA na jedną firmę
Transport
Rosjanie przestają kupować nowe auta. Dealerzy zamykają salony
Transport
Prognoza turystyczna zapowiada boom. Z jednym wyjątkiem
Transport
Boeing zwiększa dostawy. Daleko mu jeszcze do Airbusa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają