Obozy rzymskiej armii z II w. n.e. odkryte dzięki Google Earth

Zespół badaczy ze Szkoły Archeologii Uniwersytetu Oksfordzkiego zidentyfikował ślady nieznanych dotąd trzech ufortyfikowanych obozów rzymskich, ulokowanych w Jordanii.

Publikacja: 28.04.2023 14:55

Obozy rzymskiej armii z II w. n.e. odkryte dzięki Google Earth

Foto: Stock Adobe

Obozy zidentyfikowano za pomocą zdjęć satelitarnych.

Według zespołu badawczego fortyfikacje mogły być częścią wcześniej nieodkrytej rzymskiej kampanii wojskowej związanej z przejęciem przez Rzymian królestwa Nabatejczyków w 106 r. n.e., cywilizacji skupionej wokół znanego na całym świecie miasta Petra, położonego w Jordanii.

Dr Michael Fradley, który prowadził badania i jako pierwszy zidentyfikował obozy w Google Earth, sugeruje, że nie ma wątpliwości co do daty ich powstania.

Poziom zachowania obozów jest według naukowców niezwykły, zwłaszcza że mogły być używane tylko przez kilka dni lub tygodni.

Są położone wzdłuż peryferyjnej trasy karawan łączącą Bayir w Turcji i Dûmat al-Jandal w Arabii Saudyjskiej.

Obozy zostały zidentyfikowane w ramach projektu Endangered Archaeology in the Middle East and North Africa (EAMENA), a później zostały sfotografowane w ramach projektu Aerial Archeology in Jordan (APAAME).

Obozy zidentyfikowano za pomocą zdjęć satelitarnych.

Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił