Polska to europejski potentat pod względem produkcji drobiu

Mięso drobiowe jest coraz popularniejsze na świecie. Polska, jako jego największy producent w Unii Europejskiej, ma szanse wykorzystać tę globalną hossę.

Publikacja: 03.06.2016 16:01

Polska, jako jego największy producent w Unii Europejskiej, ma szanse wykorzystać globalną hossę na

Polska, jako jego największy producent w Unii Europejskiej, ma szanse wykorzystać globalną hossę na drób.

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

- Staliśmy się przodującym producentem mięsa drobiowego w Unii Europejskiej, a konieczność zachowania równowagi między podażą a popytem sprawia, że rocznie musimy wysłać od 40 do 45 proc. produkcji - powiedział podczas piątkowej konferencji Polskie Drobiarstwo - wczoraj, dziś i jutro Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa - Izba Gospodarcza (KRD-IG).

Pozycja największego producenta drobiu w UE zdobyta przez nas w 2014 r. jest do obronienia przez także w 2016 roku. Branża szacuje, że tylko od stycznia do kwietnia tego roku produkcja drobiu zwiększyła się nad Wisłą o kilkanaście procent.

- W najbliższym czasie tendencja wzrostowa sektora drobiarskiego utrzyma się na podobnym, a może nawet wyższym poziomie chociażby ze względu na prognozy wzrostu popytu. Obecnie na świecie żyje 7 mld ludzi do roku 2050 będzie ich 9,5 mld – mówi Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.

Jak dodaje, ostatnie 25 lat, a w szczególności okres od momentu wejścia Polski do UE, to znaczne przyspieszenie rozwoju sektora drobiarskiego.

- Ponad 10 lat temu, w roku 2004 nasz kraj plasował się na średniej pozycji z produkcją poniżej miliona ton drobiu i eksportem na poziomie 131 tys. ton. Obecnie jesteśmy liderem branży drobiarskiej w Unii Europejskiej. Na koniec ubiegłego roku odnotowaliśmy wzrost produkcji o 10 proc. w stosunku do 2014 r., osiągając rekordowy wynik w tym zakresie na poziomie 2 159 tysięcy ton, z czego 909 tysięcy ton drobiu (mięso i przetwory), czyli 42 proc. tej produkcji, trafiło na zagraniczne rynki – mówi Łukasz Dominiak.

- Możemy śmiało powiedzieć, że co drugi kurczak czy indyk produkowany w Polsce trafia na zagraniczny rynek. Duży wpływ na to ma jakość oferowanego przez nas mięsa, które jest smaczne i przede wszystkim bezpieczne, gdyż odpowiada najwyższym standardom i wszelkim normom prawnym – dodaje.

Na razie blisko 80 proc. eksport drobiu z Polski przypada na UE. Ale nasze kurczaki trafiają także do m.in. Hongkongu, Beninu, Chin, Wietnamu, Kongo, Liberii i Gabonu. W 2015 r. łączna wartość eksportu drobiu z Polski zwiększyła się 22 proc. do 1,7 mld euro – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA).

- W ujęciu światowym obserwujmy szybszy przyrost produkcji mięsa drobiowego w porównaniu do mięsa czerwonego – mówi James H. Sumner, szef światowej organizacji drobiarskiej IPC.

Niewątpliwie wpływ na to ma fakt, że produkcja drobiu jest jednocześnie najbardziej przyjaznym środowisku i najbardziej opłacalnym sposobem pozyskiwania zwierzęcego białka. W ciągu ostatnich dwóch dekad globalny popyt na mięso kurcząt wzrósł o średnio 3,7. Spodziewamy się, że w przeciągu kolejnych 10 lat może on wzrosnąć nawet o 30 proc.

„Rzeczpospolita" była patronem medialnym konferencji KRD- IG.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego