Polska zbrojeniówka spada w rankingu

Po raz pierwszy od 2010 r. na świecie wzrosła sprzedaż broni. Na rynku dominują producenci z USA. Polska Grupa Zbrojeniowa straciła 13 pozycji i jest na 75 miejscu wśród stu największych producentów uzbrojenia.

Aktualizacja: 11.12.2017 12:54 Publikacja: 11.12.2017 12:41

Polska zbrojeniówka spada w rankingu

Foto: materiały prasowe

Według najnowszego raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań Problemów Świata (SIPRI) świat znów kupuje więcej broni. W minionym roku po raz pierwszy od 2010 r wzrosła sprzedaż broni na świecie. Było to o 1,8 proc. r/r, a o 28 proc. w porównaniu. z 2002. W sumie świat kupił urządzeń do zabijania za 375 mld dol.

Wzrost sprzedaży broni firm z rankingu Top-100, to przede wszystkim zasługa amerykańskiej zbrojeniówki. Tamtejsze firmy zwiększyły sprzedaże uzbrojenia o 4 proc. do 217,2 mld dol.. To efekt amerykańskich operacji wojennych za granicą oraz rosnącego zagranicznego popytu na amerykańska broń. USA mają blisko 58 proc. udziału w globalnym rynku broni.

Lider Top-100 największych firm zbrojeniowych - Lockheed Martin zwiększył sprzedaż o blisko 10 proc. do 40,8 mld dol.. Także okupujące drugie i trzecie miejsce Boeing i Reythoen miały większą sprzedaż.

Co ciekawe w Boeing jedynie 30 proc. produkcji stanowi produkcja na potrzeby armii. W zajmującym 7 lokatę Airbus jest to 17 proc. a najmniej - 2 proc. w amerykańskim General Electric (36 miejsce) i 9 proc. w Honeywell International. (22 pozycja).

Brytyjski BAE Systems na 4 pozycji jest największym koncernem zbrojeniowym Europy. Na Starym kontynencie w jego zachodniej części sprzedaż wzrosła nieznaczne (0,2 proc.) do 91,2 mld dol., ale największe rynki - W. Brytania, Francja, Włochy i Niemcy zanotowały wzrost sprzedaży. Najwięcej Niemcy - o 6,6 proc.. Decyzja o Brexicie nie miała wpływu na rynek brytyjski. Sprzedaż broni zwiększyła się tam o 2 proc..Jedna z brytyjskich firm GKN produkująca kosmiczne komponenty zaliczyła wzrost o 43,2 proc.

Polska Grupa Zbrojeniowa SA straciła w rankingu aż 13 pozycji w ujęciu rocznym i zajęła 75 miejsce ze sprzedażą dla armii na poziomie 1,14 mld dol. (w 2015 r było to 1,131 mld dol.) Całkowita sprzedaż grupy wyniosła 1,268 mld dol., tak więc 90 proc. produkcji stanowiło uzbrojenie.

Drugi producent broni na świecie - Rosja sprzedał broni za 26,6 mld dol. (7,1 proc. w globalnej sprzedaży broni na świecie). Autorzy raportu podkreślają że „trudności ekonomiczne, z którym zmagała się Rosja w 2016 r spowolniły tempo wzrostu sprzedaży rosyjskiego uzbrojenia.

Komentarz PGZ

Maciej Lew-Mirski członek zarządu PGZ S.A.: „Ranking SIPRI odzwierciedla stan sprzed roku i – jak przyznają sami jego twórcy – opiera się zarówno na otwartych źródłach i szacunkach ekspertów szwedzkiego instytutu, jak też na danych przekazywanych organizacji przez niektóre firmy z rynku zbrojeniowego. Warto zaznaczyć, że przedstawiciele PGZ nie przekazywali do SIPRI żadnych danych sprzedażowych za rok 2016 r.

Mamy to szczęście, że dysponujemy szczegółowymi i aktualnymi danymi, które w pełni obrazują rozwój Polskiej Grupy Zbrojeniowej w ostatnich latach. Nie chcąc zagłębiać się w szczegóły powiem tylko, że w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku całkowity przychód ze sprzedaży w Grupie PGZ był o 12% wyższy niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Szczególnie dobre wyniki odnotowaliśmy w eksporcie, gdzie za cały 2017 rok spodziewamy się wzrostu sprzedaży o ponad 40% w stosunku do roku poprzedniego. W 2017 r. prognozowany całkowity przychód ze sprzedaży GK PGZ będzie o 16% większy niż analogiczny wskaźnik za rok 2016.”

Biznes
Tworzywa sztuczne pod rosnącą presją UE
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Biznes
Szykuje się przejęcie na polskim rynku jubilerskim. Gigant jeszcze urośnie
Biznes
Majątki 500 najbogatszych miliarderów warte 10 bln dolarów. Kto ma najwięcej?
Biznes
Niechciane telefony od agentów nieruchomości. Co na to nowe przepisy?
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Biznes
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Elon Musk chce być Bogiem. I ma na to pieniądze
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay