Wiceszef MON: wybrano mały samolot dla VIP-ów - Gulfstream G-550

Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało mały samolot dla VIP-ów, niezbędne wymogi postępowania spełnia maszyna Gulfstream G-550 amerykańskiego koncernu General Dynamics - poinformował wiceszef MON Bartosz Kownacki.

Aktualizacja: 21.10.2016 14:07 Publikacja: 21.10.2016 13:38

Gulfstream G550

Gulfstream G550

Foto: materiały prasowe

PAP

Samolot wart ok. 450 mln zł prawdopodobnie będzie w Polsce do końca lata 2017 r.

"Jeżeli chodzi o samoloty małe, zostały złożone dwie oferty: jedna (...) nie spełniała warunków formalnych, to była oferta francuska firmy Dassault Aviation i była droższa, druga została złożona przez firmę General Dynamics na samolot Gulfstream G-550, ta oferta spełniła wszystkie wymagania formalne" - powiedział Kownacki w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.

"Teraz, jeżeli w przeciągu najbliższych dni firma dopełni złożenia odpowiednich dokumentów, co wynika z procedury przetargowej, potwierdzających, że takim samolotem dysponuje, że taka firma istnieje etc., będziemy już prowadzili negocjacje techniczne, jak ma wyglądać w środku ten samolot" - dodał.

Kownacki podkreślił, że prawdopodobnie, "wszystko wskazuje na to", że samolot ten pojawi się w Polsce do końca lata przyszłego roku.

Zapytany przez dziennikarzy o cenę samolotu odpowiedział, że jest to kwota ok 450 mln zł. "Ta różnica między jedną i drugą ofertą była nieduża, ale troszeczkę lepsza była oferta General Dynamics; ale to jest różnica kilku milionów, zawsze diabeł tkwi w szczegółach" - podsumował.

W ostatnim czasie MON prowadził dwa przetargi na samoloty dla VIP-ów - chodziło o maszyny małej i średniej wielkości.

W przetargu na małe samoloty francuska spółka Dassault Aviation, proponująca 16-miejscowe samoloty Falcon 7X, konkurowała z amerykańską Gulfstream Aerospace Corporation, która zaproponowała 16-miejscowe samoloty G550.

MON chciał otrzymać samoloty do połowy listopada 2017; mają to być dwie takie same nowe maszyny o maksymalnej masie startowej do 42,5 t, zdolne z 14 pasażerami i bagażem pokonać dystans co najmniej 5 tys. km; a przy ośmiu pasażerach zasięg ma pozwalać na lot z Warszawy na lotnisko JFK w Nowym Jorku bez międzylądowania. Maszyny muszą być wyposażone w system identyfikacji swój-obcy; wykonawca ma zapewnić szkolenie personelu latającego i naziemnego oraz pakiet logistyczny.

Zarazem do Inspektoratu Uzbrojenia wpłynęły cztery wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę średnich samolotów dla VIP. Dokumenty złożyły: wspólnie Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; Boeing (USA); polska spółka Megmar Logistics & Consulting oaz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.

Transport
Będzie inspekcja na chińskim statku. Śledczy sprawdzą czy zerwane kable to sabotaż
Transport
Transport morski potrzebuje innowacji
Transport
PKP Intercity uruchamia więcej połączeń w święta. Przejazdy mają być też szybsze
Transport
Metrorower: milion wypożyczeń, rowery jeżdżą zimą
Transport
Kraje bałtyckie zablokują drogę starym tankowcom z Rosji
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10