Firmom przestaje się opłacać budować polskie drogi

Włoska spółka Astaldi zrezygnowała z podpisania umowy na budowę tunelu pod Świną w Świnoujściu.

Aktualizacja: 06.08.2018 06:55 Publikacja: 05.08.2018 21:00

Firmom przestaje się opłacać budować polskie drogi

Foto: Adobe Stock

Za zrealizowanie inwestycji Włosi mieli otrzymać 727 mln zł. W końcu ub. tygodnia poinformowali, że rezygnują, bo od przedstawienia oferty do wyznaczonego przez miasto dnia podpisania kontraktu upłynęły prawie 2 lata. W tym czasie wzrosły koszty, które nie są waloryzowane. Do tego doszło ryzyko wydłużania się procedur związanych z rozliczaniem dodatkowych robót, trudności ze znalezieniem pracowników i zakupem materiałów budowlanych.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zapowiedział w czwartek, że Astaldi straci 10 mln zł, które wpłaciło jako wadium w przetargu. Miasto w najbliższych dniach zaprosi do podpisania umowy konsorcjum dwóch spółek Porr oraz firm Gulermak i Energopol Szczecin. W przetargu złożyły drugą najkorzystniejszą ofertę wartą 793,2 mln zł. Nie można jednak wykluczyć, że i te firmy zrezygnują z coraz bardziej ryzykownego przedsięwzięcia. Od zakończenia przetargu sytuacja na rynku budowlanym radykalnie się zmieniła. Zaoferowana wcześniej kwota może nie wystarczyć na wybudowanie tunelu.

79 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Budownictwo
Firmy z Azji mogą zostać odsunięte od rządowych kontraktów drogowych
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Budownictwo
Grupa Erbud zawalczy o odszkodowanie za niemiecki kontrakt
Budownictwo
Unibep odbuduje w tym roku zyski. Ale to nie koniec
Budownictwo
Inwestycje infrastrukturalne zapewnią budownictwu pracę
Budownictwo
Budimex z rekordowym portfelem zamówień budowlanych