Reklama
Rozwiń
Reklama

Ile telewizji dla trzylatka? Brytyjskie badanie o związkach czasu ekranowego z objawami ADHD

Nowe badanie opublikowane w czasopiśmie „BMC Pediatrics” analizuje zależność między ilością oglądania telewizji i filmów w wieku przedszkolnym a późniejszymi objawami zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).

Publikacja: 01.11.2025 12:18

Naukowcy sprawdzili, czy spędzanie przed ekranem ponad trzech godzin dziennie może wiązać się z wyżs

Naukowcy sprawdzili, czy spędzanie przed ekranem ponad trzech godzin dziennie może wiązać się z wyższym nasileniem objawów ADHD u małych dzieci.

Foto: stock.adobe.com

Autorzy wykorzystali dane z brytyjskiego Millennium Cohort Study, obejmującego dzieci urodzone na początku XXI wieku. Analiza objęła uczestników w wieku od trzech do pięciu lat. Rodzice odpowiadali na pytania o to, jak długo ich dziecko ogląda telewizję, a możliwe odpowiedzi obejmowały cztery przedziały: brak oglądania, do jednej godziny dziennie, od jednej do trzech godzin oraz ponad trzy godziny dziennie.

Gdy dzieci osiągnęły wiek pięciu lat, oceniano u nich poziom nieuwagi i nadpobudliwości, wykorzystując test SDQ (Kwestionariusz Mocnych Stron i Trudności). Badacze zastosowali metody analizy pozwalające ograniczyć wpływ czynników zakłócających. Wzięto pod uwagę takie zmienne jak płeć dziecka, status materialny rodziny, poziom wykształcenia rodziców, wcześniactwo, masa urodzeniowa, temperament, postawy wychowawcze oraz zdrowie psychiczne opiekunów. W analizie wykorzystano również wskaźnik prospołeczności z tej samej skali SDQ, który pełnił rolę tzw. negatywnego wyniku kontrolnego.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Reklama
Reklama