Czy urzędnik służby cywilnej musi zgodzić się na przeniesienie
- Pracodawca zdecydował przenieść urzędnika służby cywilnej na inne stanowisko w tym samym urzędzie. Zdaniem urzędnika jego przeniesienie nie jest niczym uzasadnione. Czy faktycznie dyrektor generalny może dowolnie przesuwać urzędników ze stanowiska na stanowisko?
Nie. Z art. 62 ustawy o służbie cywilnej wynika, że jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu, dyrektor generalny urzędu może w każdym czasie przenieść urzędnika służby cywilnej na inne stanowisko w tym samym urzędzie w tej samej lub w innej miejscowości, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe. Z przepisu tego wynikają, zatem dwie przesłanki konieczne dla zgodnego z prawem przeniesienia urzędnika na inne stanowisko: potrzeby urzędu i przygotowanie zawodowe urzędnika do wykonywania zadań na nowym stanowisku, to znaczy na tym, na które jest przenoszony.
Ustawa o sc nie definiuje jednak, co należy rozumieć przez potrzeby urzędu. Jak wskazał jednak Sąd Najwyższy w wyroku z 12 marca 2010 r. (II PK 276/09. Legalis nr 387313) potrzeby takie powinny być rozumiane, jako konieczność dokonania zmian personalnych na konkretnym stanowisku w urzędzie. A w razie zakwestionowania przez urzędnika sc przeniesienia dokonanego w tym trybie pracodawca jest zobowiązany wykazać, że z pewnych powodów („potrzeb urzędu") nie jest możliwe - bez uszczerbku dla jego interesów – dalsze zatrudnianie pracownika na dotychczasowym stanowisku (por. wyrok NSA z 23 października 1995 r., II SA 2205/95, Prawo Pracy 1996/ 9/ 40 dotyczący, co prawda, art. 10 ust. 1b ustawy o pracownikach urzędów państwowych, którego teza może być jednak odniesiona także do urzędników sc).
Przyczyny przeniesienia nie mogą natomiast dotyczyć pracownika, zwłaszcza nie powinny wynikać ze sposobu wywiązywania się przezeń z obowiązków urzędniczych, implikującego utratę zaufania pracodawcy (por. wyrok NSA z 24 maja 1996 r., SA/Wr 2250/95, Prawo Pracy 1997 nr 3 str. 38). Potrzeby urzędu mogą się, zatem wiązać np. z nałożeniem na urząd nowych zadań, ze zmianami organizacyjnymi w urzędzie, potrzebą zastąpienia odchodzącego na emeryturę urzędnika (tak prof. K. Rączka Ustawa o służbie cywilnej, Komentarz LexisNexsis Warszawa 2010 r.).
Natomiast przygotowanie zawodowe urzędnika do wykonywania zadań na nowym stanowisku, to przede wszystkim, wykształcenie urzędnika, a także doświadczenie. I jak uznał SN w wyroku z 22 lipca 2015 r. (I PK 253/14, MoPr 2015/10/536) niezgodne z koniecznością uwzględnienia przygotowania zawodowego jest zarówno przeniesienie na stanowisko, na którym przygotowanie zawodowe urzędnika jest niewystarczające, jak i na takie, na którym wystarczają kwalifikacje niższe.