W sprzedaży polis szykują się poważne zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, implementującej unijną dyrektywę w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD). Zmiany dotyczyć będą wszystkich zaangażowanych w zakup polisy: klientów, ubezpieczycieli i pośredników.
Klient pod ochroną
Nowe przepisy mają zabezpieczać klientów. Agenci będą rozpoczynać obsługę klienta od precyzyjnej analizy jego potrzeb i wystawienia mu rekomendacji do zakupu. Klienci mają także otrzymywać ustandaryzowany dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia.
– Agenci zostaną ustawowo zobligowani do oferowania tych produktów, które w największym stopniu odpowiadają potrzebom klientów, nawet jeśli bardziej opłacałoby im się sprzedać inne ubezpieczenie – mówi Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia. – W ten sposób kupujący mają zyskać pewność, że wybrana ochrona to najlepsze z dostępnych na rynku rozwiązań.
Jak podkreśla Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, obowiązek dokładnego rozpoznania potrzeb klienta stworzy możliwość pociągnięcia dystrybutora do odpowiedzialności w przypadku sprzedaży nieadekwatnego produktu.