Motocykliści nie są ulubionymi klientami ubezpieczycieli. Większość towarzystw podchodzi bardzo ostrożnie do tej kategorii kierowców. Dotyczy to zarówno sprzedaży polis OC, jak i AC. Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest oczywiście oferowane przez wszystkie towarzystwa, ale AC dla jednośladów – już nie.
Cena OC jest ustalana po uwzględnieniu ryzyka, na jakie kierowca „naraża" ubezpieczyciela. Pod uwagę branych jest wiele czynników – od informacji o właścicielu motocykla po dane techniczne pojazdu.
– Każdy ubezpieczyciel interpretuje otrzymane od klienta informacje według swoich zasad. Jednak w przypadku skuterów i motocykli towarzystwa bardzo wyraźnie zwracają uwagę na pojemność silnika – tłumaczy Jakub Nowiński, członek zarządu multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.
Składki niższe niż dla samochodów
Jak wyjaśnia Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU, największy wpływ na wysokość składki mają: pojemność silnika; rodzaj, marka, model pojazdu; wiek pojazdu; moc silnika. Poza tym towarzystwo uwzględnia m.in.: wiek właściciela motocykla i jego miejsce zamieszkania; sposób używania pojazdu; formę posiadania pojazdu (własność, leasing, inne); liczbę motocykli należących do danego właściciela; wykupienie innych ubezpieczeń w PZU; wznowienie ubezpieczenia; przysługujące zniżki za bezszkodową jazdę (ewentualnie zwyżki za spowodowanie wypadku).
Ceny obowiązkowych ubezpieczeń OC dla jednośladów są wyraźnie niższe w porównaniu z samochodami.