Kancelaria Prezydenta RP przedstawiła nowy projekt ustawy mającej poprawić sytuację osób, które zaciągnęły kredyty indeksowane lub denominowane do franka szwajcarskiego, czyli ustawy o sposobach przywrócenia równości stron niektórych umów kredytu i umów pożyczki. Rozwiązania przewidziane w nowej ustawie w dużej mierze powtarzają, jednocześnie uszczegółowiając, wcześniejszy projekt, prezentowany jesienią 2015 r. przez Kancelarię Prezydenta RP.
Jak należy rozumieć z projektu, koszty restrukturyzacji kredytów miałyby ponieść banki, bez rekompensaty ze strony państwa. Zasada taka może nieść ze sobą ryzyko prawne.
W nowym projekcie zrezygnowano z oceny obecnie stosowanych przez banki rozwiązań jako zgodnych bądź niezgodnych z obowiązującym prawem, mimo że trwają w tym przedmiocie liczne spory sądowe. Projekt nie wyjaśnia, jak mają się proponowane rozwiązania do obowiązującego stanu prawnego, nie zawiera również przepisów intertemporalnych. Zakładana formuła pomocy frankowiczom polega na bezpośredniej ingerencji państwa w stosunki prywatnoprawne. Powyższą zasadę wyrażono wprost w preambule ustawy, w której wskazano, że organy państwa i instytucje publiczne zobowiązane są do szczególnej ochrony obywateli w ich relacjach prawnych z podmiotami działającymi zawodowo na rynku finansowym, a po stwierdzeniu nieuzasadnionej nierówności stron w tych relacjach są zobowiązane do podjęcia działań naprawczych. Preambuła wskazuje ponadto, że podmioty rynku finansowego powinny rzetelnie informować o rodzajach ryzykach związanych z oferowanymi produktami, a gdy tego nie uczyniły, powinny solidarnie uczestniczyć w likwidacji negatywnych skutków takiego stanu rzeczy.
Wskazane zapisy stanowią wyraźną deklarację, że przywrócenie równowagi w umowach kredytowych będzie się odbywać nie w ramach odpowiedzialności banków za naruszenia dotychczas obowiązujących przepisów, ale w ramach interwencji państwowej ukierunkowanej na realizację sprawiedliwości społecznej. Taka bezpośrednia forma interwencjonizmu może się jednak okazać sprzeczna z podstawowymi zasadami prawa chronionymi konstytucją, a nawet prowadzić do odpowiedzialności Skarbu Państwa na arenie międzynarodowej.
Frankowicze a arbitraż międzynarodowy
Zważywszy, że znaczna część kredytodawców, którzy udzielali kredytów waloryzowanych kursem waluty obcej, reprezentuje kapitał zagraniczny, należy mieć na uwadze skutek proponowanej regulacji na tle obowiązujących Polskę umów dwustronnych w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji. Umowy te przyznają przedsiębiorcom zagranicznym inwestującym w Polsce szeroką ochronę przed różnymi formami interwencjonizmu. Z przykładów znanych z przeszłości warto przywołać przypadek sporu Eureko ze Skarbem Państwa o PZU czy spór Vivendi S.A. i Vivendi Telecom International S.A. przeciwko Polsce w sprawie udziałów w Polskiej Telefonii Cyfrowej.