Wakacyjny wysyp nowych piw

W tempie czterech nowych piw dziennie rozwija się branża browarnicza. Koncerny stawiają na klasykę, browary rzemieślnicze eksperymentują na potęgę.

Aktualizacja: 06.07.2017 06:08 Publikacja: 05.07.2017 21:28

Foto: 123RF

Piwo z rumiankiem lub z grillowanymi cytrynami albo brytyjski ale z mango i tabasco – to tylko niektóre z licznych nowości przygotowanych przez polskich piwowarów na lato. Tylko na czerwcowym Festiwalu Dobrego Piwa we Wrocławiu 35 browarów pokazało blisko 60 nowych piw.

Rewolucja trwa

– W 2016 r. pojawiło się w Polsce 1,5 tys. piwnych premier – mówi „Rzeczpospolitej" Mateusz Puślecki z zarządu Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych. Były to głównie piwa rzemieślnicze i regionalne, a liczba debiutów przewyższyła o jedną trzecią wynik z 2015 r. Bieżący rok może być jeszcze lepszy.

Gusta klientów zmieniają się zależnie od pogody. Potwierdzają to browary. – To, w jakim stylu piwo uwarzymy, zależy od pory roku – mówi Marek Skrętny, dyrektor marketingu w browarze Amber. Klienci latem chętniej sięgają po piwa lżejsze i orzeźwiające, zimą większe zainteresowanie budzą piwa treściwe, tzw. wysokoekstraktywne.

O nowości zapytaliśmy przedstawicieli całej branży: browary koncernowe, regionalne i kraftowe (czyli rzemieślnicze). Wyraźnie widać, że duzi producenci – Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec i Carlsberg – wypuszczają innowacje dość konserwatywne, natomiast kraftowe browary chętnie eksperymentują.

– Istota browarów rzemieślniczych polega na tym, by robić jak najwięcej nowości – mówi Danuta Gut, dyrektor biura w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. – Zawsze będzie jednak miejsce dla tradycyjnego lagera – dodaje.

I faktycznie, wciąż ośmiu na dziesięciu klientów wybiera piwo jasne pełne, a producenci dostosowują się do oczekiwań. Kompania Piwowarska zaprezentowała na lato odchudzone z kalorii piwo Lech Lite oraz przywróciła po kilku latach Książęce Ryżowe. Carlsberg wprowadził Zatecky Svetly Lezak, a Grupa Żywiec prezentuje odchudzony z alkoholu Heineken 3 i Amerykańskie Pszeniczne. Rośnie popularność piw smakowych. Kompania zmieszała piwo z lemoniadą w Lechu Ice Bloody Orange, Carlsberg pokazał Okocim Radler Limonkę i Sommersby Apple Secco Taste, a Żywiec – Warkę Malina z Cytryną i Dziki Sad Śliwkę.

Regionalne nowości

Część z browarów regionalnych na sezon letni ma ofertę bardzo spokojną. Browar Kormoran wypuścił klasycznego Czech Pilsa.

Niektórzy wzięli nowe receptury z konkursów na piwa domowe. Tak właśnie browar Witnica zdobył pomysł na piwo Lubuskie Extra Special Bitter, a należący do Żywca browar Zamkowy stworzył Fruit Wheat, czyli „truskawkową pszenicę".

Większość piwowarów sięgnęła po owoce i czekoladę. Hitem jest truskawka, obecna w co drugiej ofercie z owocami. Poza tym – śliwki, herbata Earl Grey, płatki owsiane, mango, ananas. Sa tez piwa leżakowane w beczkach po rumie.

Amber nie wyłamał się z mody na egzotykę. W nowym Saison na Madagaskar oprócz czterech rodzajów słodu i dwóch odmian chmielu znajdziemy skórkę bergamotki, pomarańczy i cytryny oraz przyprawy: aframon madagaskarski, kolendrę i trawę cytrynową. Druga ich nowość to najciemniejsze piwo w historii browaru – Czarny jak Stout.

Nowe piwo aromatyzowane suszoną śliwką wypuściły wspólnie browar Pinta i Nepomucen. To nie koniec. – W planie mamy w lipcu jeszcze dwa letnie piwa. Jedno z nich to Strawberry Milk Shake IPA i efekt naszej marcowej wyprawy po chmiel do Afryki, czyli Hop-Tour RPA – mówi Grzegorz Zwierzyna, współwłaściciel browaru Pinta. W tym roku wypuścili już kwaśne piwo Kwas Jota z dodatkiem soku z porzeczek oraz Tea APA Grand Prix z herbatą Earl Grey.

W dębowych beczkach po jamajskim rumie leżakowało piwo z Browaru Stu Mostów WRCLW Barley Rum Barrel Aged. Jedno z piw tego browaru – Salamander Cherry Berliner Weisse – miało premierę na Wrocławskim Festiwalu Dobrego Piwa. Nagrodę dla najlepszego piwa zdobyło tam jednak jasne Forest IPA z browaru Nepomucen. Według słów producenta gałązki sosny, jodły i świerku nadały mu leśnego klimatu. Wśród ponad dziesięciu nowości można znaleźć piwa warzone na słodzie wędzonym drewnem jabłoni czy Echo Imperial Baltic Porter, o mocy 9,3 proc. alkoholu.

Ważna branża

Polska produkuje rocznie 40 mln hektolitrów piwa, co daje jej trzecie miejsce w Europie. W 2015 r. piwowarzy wpłacili do budżetu 9,9 mld zł, z czego 3,6 mld zł akcyzy. W 2016 r. Polacy wypili 98 l piwa per capita. Na czele są Czesi ze średnią 143 l na głowę mieszkańca. Według Browarów Polskich rynek piwa w Polsce współtworzy ponad 200 tys. miejsc pracy, a dwa na trzy piwa są w naszym kraju sprzedawane w 85 tys. małych sklepów.

Aromat śliwki, herbaty czy płatków owsianych – czy nowości w piwie są potrzebne? Czego szukacie na półkach?

Podyskutuj z nami na: facebook.com/ dziennikrzeczpospolita

Patriotyzm konsumencki i jasne pełne

Piwna rewolucja zmieniła obraz polskiego rynku piwa. Wielkim producentom wyrosła mała, ale na tyle dynamiczna konkurencja, że wielcy zaczęli czerpać z niej inspirację.

Dla branży ważnym tematem jest dziś akcyza. Wszystkim zależy na przewidywalności biznesu, a więc na tym, by nie zmieniać wysokości akcyzy. Powstała też wspólna definicja piwa, wypracowana przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie i Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich. – Ustala ona, jaką zawartość słodu musi mieć piwo, a także, że na piwo składa się woda, słód, drożdże, chmiel – tłumaczy Danuta Gut ze związku Browary Polskie. Definicja zakłada, że w piwie ma być co najmniej 55 proc. składników słodowanych.

Zmieniają się trendy, nie tylko jeśli chodzi o sezonowość. Coraz gorzej radzą sobie piwa mocne, lawinowo rośnie natomiast popyt na te o niskiej zawartości alkoholu. Z badań Browarów Polskich wynika, że Polacy lubią piwo z kraju. W odróżnieniu od pozostałej żywności, tylko 2 proc. konsumowanego napoju pochodzi z importu.

Opinia

Andrzej Szmigiel, kierownik działu handlowego, Browar Kormoran

Wprowadzenie nowego piwa trwa czasem dwa–trzy lata. Produkt jest przygotowywany przez technologa. Testujemy go, sprawdzamy parę razy przed wprowadzeniem na rynek. Zwykle to, co odpowiada testerom, odpowiada też klientom. Nasze piwo „1 na 100" z obniżoną ilością alkoholu testowaliśmy trzy lata, sprawdzając, czy klienci je zaakceptują.

Stworzenie nowego piwa nie jest proste, konsumenci są dziś wymagający. Pomysły pojawiają się czasem spontanicznie. Sprawdzamy też, czy technolog poradzi sobie z produkcją.

W lecie jest popyt na piwa lekkie, pojawiła się moda na piwa dobrze chmielone, np. American Indian Pale Ale z chmielami amerykańskimi. Chcemy to jednak zastąpić własnymi produktami, mamy własną plantację. Naszych piw nie reklamujemy mocno. Uważam, że jeżeli jakieś piwo wymaga intensywnej reklamy, to jest duże ryzyko, że coś z nim nie tak.

Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności