Francja: Muzułmańskie sklepy muszą sprzedawać wieprzowinę

Francja postawiła sprawę jasno – sklep z produktami muzułmańskimi ma wprowadzić do asortymentu wieprzowinę i alkohol, inaczej zostanie zamknięty.

Aktualizacja: 05.08.2016 16:41 Publikacja: 05.08.2016 16:06

Francja: Muzułmańskie sklepy muszą sprzedawać wieprzowinę

Foto: 123RF

Mini-market Good Price, położony w gminie Colombes na północno-zachodnich przedmieściach Paryża, sprzedawał dotychczas tzw. produkty halal, zgodne z muzułmańskimi zasadami. Asortyment sklepowy nie obejmował zatem alkoholu ani wieprzowiny, a mięso pochodziło wyłącznie ze specjalistycznego uboju wymaganego przez islam. Francuskie władze uznały, że sklep dyskryminuje w ten sposób pozostałą część społeczeństwa i musi dostosować się do preferencji wszystkich konsumentów, bez względu na religię czy pochodzenie.

Burmistrz Colombes, Nicole Goueta, osobiście złożyła wizytę w sklepie i poinformowała jego właściciela, iż musi włączyć do sprzedaży wieprzowinę oraz alkohol, inaczej lokal zostanie zamknięty. Decyzja została podjęta z uwagi na skargi niektórych mieszkańców, iż odkąd Good Price zajął w ubiegłym roku miejsce poprzedniego lokalnego supermarketu, nie mogą kupić w nim wszystkich potrzebnych produktów.

- Chcemy społeczności wielokulturowej – tłumaczy decyzję Jérôme Besnard, pracujący dla lokalnych władz. – Nie chcemy żadnych rejonów wyłącznie muzułmańskich, ani takich, w których nie w ogóle Muzułmanów.

Jak zaznacza, gdyby sklep sprzedawał wyłącznie koszerne produkty, reakcja miasta byłaby taka sama. Dyskryminacja grup społecznych poprzez takie działania łamie bowiem podstawowe zasady państwa republikańskiego.

Zgodnie z umową, którą Good Price podpisał z właścicielem lokalu, w budynku miał funkcjonować sklep ogólnospożywczy. Na piśmie nie zawarto żadnych informacji o tym, że sprzedawane będą wyłącznie produkty halal, działalność sklepu potraktowano zatem jako naruszenie kontraktu.

Menedżer Good Price, Soulemane Yalcin, nie chce przystać do narzuconych mu wymogów i postanowił rozstrzygnąć sprawę drogą sądową. Argumentuje, że sklep sprzedaje towar, którego oczekują klienci. – To czysty biznes – powiedział gazecie Le Parisien. – Rozglądam się wokół siebie i w ten sposób wybieram grupę docelową.

Przemysł spożywczy
Ceny kawy w rok się niemal podwoiły, a będzie jeszcze gorzej
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Przemysł spożywczy
Bacardi przegrywa z Kubą walkę o Havana Club
Przemysł spożywczy
Owady w pieczywie mogą przestać być skandalem. Bruksela legalizuje larwy mącznika
Przemysł spożywczy
Jemy coraz więcej miodu, potrzebny import z Ukrainy. Dane Polskiej Izby Miodu
Przemysł spożywczy
Szampan mniej popularny na świecie, ale koniak nadal w modzie