Czym jest cyfryzacja? Nie ma jednej obowiązującej definicji. Rozumiana wąsko jest procesem nadawania informacjom formy cyfrowej. Coraz częściej jednak cyfryzacja zaczyna być utożsamiana z wpływem, jaki sama wywiera na rzeczywistość biznesową czy społeczną. Technologie cyfrowe stają się coraz bardziej dojrzałe i wszechobecne. Wiele cyfrowych rozwiązań czy sposobów wykorzystania technologii, które jeszcze trzy lata temu wydawały się wyprzedzać swoją epokę, jest obecnie codziennością.
Cyfryzacja wywołuje zmiany, które redefiniują całe branże. Jak wynika z ogłoszonego w 2015 roku raportu Światowego Centrum na rzecz Cyfrowej Transformacji Biznesu (Global Center for Digital Business Transformation), wspólnej inicjatywy Cisco oraz Międzynarodowego Instytutu Rozwoju Zarządzania w Lozannie (International Institute of Management Development – IMD), w ciągu najbliższych pięciu lat cyfrowa rewolucja wyprze z rynku około 40 procent firm mających obecnie silną pozycję w swoich branżach.
Cyfryzacja nie tylko zmienia branże, ona coraz mocniej zaciera granice między nimi. Firmy, które odnoszą największy sukces w cyfrowej gospodarce, to te, które potrafią łączyć różne sposoby dostarczania klientom oczekiwanej wartości, takich jak atrakcyjna cena czy wygodna platforma dostępu do produktów i usług, słowem – pozytywnego „customer experience". W ten sposób tworzone są cyfrowe modele biznesowe o ogromnym potencjale wzrostu.
Nowe, napędzane cyfrowo modele biznesowe zmieniają naturę konkurencji. Cyfrowe funkcjonalności pozwalają firmom na dostarczanie klientom wartości w zupełnie nowy sposób. Takie firmy, jak Airbnb czy Uber, wykorzystują to nowe podejście i stają się konkurencją dla firm z tradycyjnych, pozornie pozatechnologicznych branż. Znakiem czasu jest to, że jedna z największych globalnych firm z branży przewozowej nie posiada własnych aut, a wiodąca globalna firma z branży hotelarskiej nie ma własnych hoteli. Ich pozycję zbudował innowacyjny pomysł na cyfrową platformę, która w wygodny sposób łączy ze sobą usługodawców i usługobiorców.
Rewolucja w miastach
Ale cyfrowa rewolucja zachodzi nie tylko w biznesie, lecz także na poziomie miast. Przynosi ona zachodnim metropoliom, takim jak Barcelona czy Hamburg, miliardowe korzyści w postaci niższych kosztów, wzrostu wydajności i większych przychodów dzięki projektom budowy tzw. Smart Cities, w ramach których instalowane są np. cyfrowe systemy redukcji korków, inteligentne oświetlenie uliczne czy systemy zarządzania odpadami, które wykorzystują możliwości internetu rzeczy.