Ministerstwo Pracy jest odpowiedzialne za wydatkowanie części europejskich funduszy. Spośród środków, za które odpowiadał resort pracy w perspektywie finansowej na lata 2007–2013 oprócz pieniędzy przeznaczonych na m.in. poprawę stanu zdrowia zatrudnionych fundusze były wydawane w ramach priorytetu V „Dobre rządzenie", do którego należało poddziałanie nr 5.5.2 pt. „Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego". Pieniądze z tego poddziałania były przeznaczone wyłącznie dla organizacji mających ustawowo nadany status partnera społecznego, czyli uznanych przez sąd za zdolne do reprezentowania pracowników i pracodawców w Radzie Dialogu Społecznego i wojewódzkich radiach dialogu społecznego (wcześniej w Komisji Trójstronnej i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego).
Według udostępnionych w trybie dostępu do informacji publicznej danych resortu pracy w latach 2009–2015 w ramach poddziałania 5.5.2 „partnerzy społeczni" (nazwa celowo w cudzysłowie, bo taki prawny status nie gwarantuje, że dana organizacja jest prawdziwym partnerem w kształtowaniu polityki rynku pracy) uzyskali 87 mln zł (związki zawodowe 51,6 mln zł i organizacje pracodawców 35,4 mln zł). Pieniądze wydane łącznie na – jak wynika ze strony programu „Kapitał ludzki" – 102 projektów trafiły w przeważającej większości do central i oddziałów regionalnych siedmiu organizacji o statusie „partnera społecznego" na poziomie krajowym.
Polska specjalność
Mimo że w czerwcu 2013 r. związki zawodowe ogłosiły bojkot Komisji Trójstronnej, nie przeszkodziło to wypłacić im w ramach „wzmacniania uczestników dialogu społecznego" 14,2 mln zł w 2014 r. i 2,8 mln zł w 2015 r. (dane uzyskane przez autorkę w trybie dostępu do informacji publicznej). W perspektywie finansowej UE na lata 2014–2020 rząd zamierza nadal uprzywilejowywać „partnerów społecznych". Przykładowo w programie operacyjnym „Wiedza Edukacja Rozwój" ok. 25 mln zł z UE będzie przeznaczonych na realizowanie przez tzw. partnerów społecznych „działań mających na celu opracowanie analizy potrzeb rozwojowych mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw".
Konieczne jest unikanie sytuacji, które mogą prowadzić do marnotrawienia funduszy unijnych. Zarezerwowanie znacznej sumy dla wąskiego grona beneficjentów (wśród których główną rolę odgrywa siedem organizacji posiadających status „partnera społecznego" na szczeblu krajowym) bez wątpienia sprzyja patologiom w wydatkowaniu europejskich pieniędzy. Powstaje sytuacja, w której w wyniku braku konkurencji każdy projekt przygotowany przez „partnerów społecznych" ma szanse na unijne dofinansowanie, niezależnie od jakości projektu i rzeczywistej chęci realizowania go przez organizację.
Przykładowo Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych otrzymało w 2009 r. 873 tys. zł na tworzenie internetowego newslettera, a Pracodawcy RP w 2013 r. dostali 933 tys. zł na powołanie Centrum Badań i Analiz, które poza krótkimi komunikatami i zamówionymi u zewnętrznych autorów raportami jak dotąd opublikowało tylko dwie analizy, dwa badania i trzy opracowania (stan na 30.12.2015 r.).