Reklama
Rozwiń

Muzyczny hit w biurowcu

Polska Orkiestra Radiowa zagra przebojowe „Carmina burana” na dziedzińcu nowoczesnego warszawskiego budynku Focus.

Aktualizacja: 11.10.2017 09:47 Publikacja: 11.10.2017 09:41

Foto: materiały organizatora

Trudno wskazać inny utwór skomponowany w XX wieku, który zyskałby taką popularność
W czasach, gdy kompozytorzy szukali nowych ścieżek twórczych, Carl Orff zwrócił się ku zamierzchłej przeszłości. I co więcej – „Carmina burana” powstały i odniosły pierwszy sukces w hitlerowskich Niemczech. Kompozytor cieszył się uznaniem w III Rzeszy, ale uniknął uwikłania w hitlerowską ideologię, co po II wojnie ułatwiło jego utworowi triumfalny marsz przez świat, a zaczerpnięty z niego hymn do Fortuny ozdobił niejeden film czy spektakl.
Carl Orff urodził się w 1895 roku w Monachium, zmarł tamże w przeżywszy 87 lat. Długo szukał własnego stylu, wreszcie z początkiem lat 30. zainteresował się muzyką dawną. Efektem tego było powstanie muzycznego tryptyku, któremu Orff nadał tytuł „Trionfi”. Jego najbardziej znana i samodzielna część to „Carmina burana”.
 
Kompozytor sięgnął do zbioru średniowiecznych wierszy i pieśni z klasztoru benedyktynów w Beuern (po łacinie – Bura, stąd nazwa dzieła Orffa). Były to teksty o wesołym, czasem nawet sprośnym charakterze, sławiące kobiety, wino, uroki przyrody, śpiewane i zapisane przez mnichów oraz wędrownych studentów. Orff wybrał ponad 20 łacińskich utworów, a jako że był również z wykształcenia filologiem, sam dopisał jeszcze jeden – najpopularniejszy hymn do Fortuny. Wszystkie ozdobił muzyką o lapidarnej melodii, wyrazistym rytmie, prostej harmonii, barwnych brzmieniach i o niezwykłej sile witalnej. Tak powstała kantata sceniczna „Carmina burana”.
 
Składa się ona z trzech części. Pierwsza symbolizuje rozbudzanie się miłości wraz z naturą rozkwitającą wiosną. Druga to pieśni śpiewane przy winie w gospodzie, trzecia poświęcona jest znów miłości. Wszystkie pokazują średniowieczne spojrzenie na świat i życie podlegające kaprysom fortuny. Niezmienne są prawa natury i wszechobecna miłość, los człowieka bywa bardzo różny, czego metaforą jest pieśń przypiekanego na rożnie łabędzia, kiedyś pięknego ptaka pływającego po stawie.
 
W tym wykonaniu utworu Carla Orffa weźmie udział ponad 220 artystów: Polska Orkiestra Radiowa, Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Tibi Domine, Warszawski Chór Chłopięcy przy UMFC oraz świetni soliści śpiewacy: przede wszystkim Olga Pasiecznik, a także Krzysztof Kur i Konstantin Suchkov. Całością będzie dyrygować szef artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej, Michał Klauza.
„Carmina burana” zainauguruje nowy cykl koncertowy „Moc klasyki”, który będzie prezentował najbardziej popularne dzieła z kanonu muzyki klasycznej, a także koncerty tematyczne poświęcone twórczości najwybitniejszych kompozytorów dawnych i współczesnych. Cykl w biurowcu Focus w Al. Armii Ludowej jest adresowany zarówno do początkujących melomanów jak i do koneserów, a także do osób poszukujących muzyki poza filharmonią.
 
Koncert odbędzie się 2 grudnia, ale już można kupować bilety na  www.MocKlasyki.pl oraz w serwisach www.Biletyna.plwww.eBilet.pl.

RP.PL tylko 19 zł za 3 miesiące!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Kultura
"Wawel Otwarty" sprzyja rekordom zainteresowania
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Najzdolniejsza młodzież Hollywood – Chalamet, Zendaya, Mescal, Sweeney i inni
Kultura
Radziejowice czasów Sobieskiego, Krasińskich i Waldorffa w wystawie Magdaleny Piekorz
Kultura
Muzeum Gazowni Warszawskiej to nie tylko wystawa
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Kultura
W bieżącym roku akademickim 575 studentów otrzymało stypendia na studia w ramach Programu Stypendiów Pomostowych; w tym 367 osób dostało dofinansowanie na I rok studiów.
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku