Pierwsze w Polsce kino z wirtualną rzeczywistością

Kino operujące w wirtualnej rzeczywistości od piątku działa w stolicy. Multikino i Samsung mają tygodniowo sprzedawać 2,6 tys. biletów. Inicjatorzy dają mu pół roku na rozruch.

Aktualizacja: 07.08.2017 06:05 Publikacja: 06.08.2017 20:13

Pierwsze w Polsce kino z wirtualną rzeczywistością

Foto: sxc.hu

Pokazy filmów VR odbywają się w Sali nad Multikinem Złote Tarasy w centrum Warszawy. Jednorazowo wstęp na nie jest możliwy dla 25 osób – dla każdej jest przygotowany fotel ze słuchawkami i goglami VR Samsung Gear. Ceny biletów zaczynają się od 15 zł, a pokaz trwa 20 minut, bo – jak tłumaczą autorzy projektu – godzinnej produkcji VR raczej nikt w okularach nie wytrzyma.

Do wyboru są filmy z czterech sekcji tematycznych – animacje stworzone przez twórców filmu „Madagaskar", dokumenty z biblioteki Discovery, filmy prezentujące prace znanych artystów (Salvadora Dali i Zdzisława Beksińskiego) oraz materiały pokazujące możliwości technologii VR, w których obraz m.in. szybko ucieka widzom lub przenosi ich do abstrakcyjnej rzeczywistości.

Twórcy programu kinowego VR mówią, że ich celem jest popularyzowanie technologii wirtualnej rzeczywistości w momencie, w którym nie każdy jeszcze może sobie pozwolić na zakup lepszej jakości gogli VR. – Pierwszy raz nawiązujemy taką współpracę. Zdarza nam się, że tworzymy jakąś technologię, a klienci nie wiedzą, jak jej używać. Chcemy pokazać im, dlaczego warto zainwestować w smartfona z wyższej półki (ekranem w Samsug Gear są smartfony – red.) – przekonywała Dorota Rakowska, menedżer ds. marketingu w Samsung Electronics.

Dla Multikina to także nowe doświadczenie. – Nagle to my musimy zacząć poszukiwać treści, które moglibyśmy pokazać widzom, a zazwyczaj jest odwrotnie: dystrybutorzy sami zgłaszają się do nas. Tworzymy w ten sposób nowy rynek – mówi Marcin Duda, szef projektów cyfrowych w Multikino Polska.

W projekcie uczestniczy też studio produkcji VR - Mimo.ooo, to samo, które w ubiegłym roku wyprodukowało dla TVN pierwszy serial w technologii 360 stopni – „Para nie do pary". – Naszą misją jest, by w Polsce powstawały treści tego typu, które będą dystrybuowane także za granicą – mówi Marcin Łunkiewicz, współzałożyciel studia.

Pokazy VR w Multikinie są zaplanowane na razie na sześć miesięcy. Seanse będą zaczynać się po godz. 16 od poniedziałku do piątku, a w sobotę i niedzielę przez cały dzień. Widzowie mają przechodzić przed nimi krótkie szkolenie. – W ciągu tygodnia będziemy w stanie sprzedać maksymalnie 2,6 tys. biletów. Projekt zwróci się, jeśli wypełnienie sali wyniesie 30–40 proc. – mówi Marcin Duda. Gdyby tak się stało, sieć rozważy otwieranie kolejnych takich placówek.

Pokazy filmów prezentowanych w technologii 360 stopni (dzięki goglom taki obraz przenosi widza do rozciągającej się dookoła niego wirtualnej rzeczywistości) odbywają się już w stolicy m.in. w studiu Disco:VR, towarzyszą też festiwalom filmowym. W pierwszej połowie roku w ramach festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity działało objazdowe kino VR. W tej technologii można było oglądać siedem produkcji 360 z całego świata we Wrocławiu, Warszawie i Gdyni.

Barierą w upowszechnianiu VR jest w Polsce ciągle niewielka liczba okularów VR na rynku. Ceny tych droższych, współpracujących z komputerami i gwarantujących najlepszą jakość obrazu (HTC Vive, Oculus Rift, PlayStation VR) zaczynają się od tysiąca kilkuset złotych, gogle Samsung Gear VR, w które wkłada się smartfona, można kupić w internecie już za ok. 400 zł. Jak szacuje Adam Cegielski, prezes firmy VR Visio, na razie na polskim rynku w użyciu jest łącznie ok. 100 tys. gogli VR.

Media
„The Washington Post” zwalnia pracowników. Dziennik szykuje się na drugą kadencję Trumpa
Media
Szef Grupy RMF: Nie robimy już tylko radia dla ludzi
Media
„Rzeczpospolita” ponownie najbardziej opiniotwórczym medium
Media
Kanał Warner Bros znika z ósmego multipleksu. TVN: Decyzja czysto biznesowa
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Starlink dostarczy internet na Ukrainie. Firma Elona Muska podpisała umowę z Kyivstar