Wielkie polowanie na okazje cenowe

Ruszyły posezonowe wyprzedaże. Najwięcej przecen można znaleźć w sklepach odzieżowych oraz ze sprzętem elektronicznym.

Publikacja: 28.12.2015 20:00

Wielkie polowanie na okazje cenowe

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

Choć dopiero co skończył się sezon świątecznych zakupów, to najbardziej wytrwali klienci ponownie ruszyli na sklepowe łowy. Jako zwolennicy wyprzedaży deklaruje się w końcu nawet 80 proc. Polaków.

– Kalendarze marketingowe wielu firm są powtarzane co roku z żelazną konsekwencją. Klienci przewidują promocje cenowe ze stosunkowo dużą precyzją – mówi Tomasz Stec, menedżer w Simon-Kucher & Partners.

– Trudno wskazać moment rozpoczęcia wyprzedaży posezonowej. Obniżki na wybrane grupy asortymentowe z kolekcji jesienno-zimowej już prowadzimy od pewnego czasu. W przypadku kurtek i płaszczy sięgają aktualnie do 60 proc. – mówi Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu, znanego z marek Troll czy Top Secret. – W styczniu przeceny niekoniecznie muszą być większe niż obecnie, ale mogą dotyczyć szerszej grupy towarów – dodaje.

Coraz szybszy start

Wiele firm umieszczało hasło „wyprzedaż" na witrynie już od początku grudnia, choć tradycyjnie przeceny rozpoczynają się dopiero po świętach. – Pogoda ponownie nas nie rozpieszcza. Z racji bardzo wysokich jak na grudzień temperatur musimy wyprzedawać zimowe kolekcje ze znacznymi obniżkami, inaczej zostaniemy z pełnymi magazynami towaru – mówi członek zarządu jednej z czołowych sieci odzieżowych w kraju.

Z danych zebranych przez wyszukiwarkę Google wynika, że hasło „wyprzedaże" najczęściej jest wyszukiwane 27 grudnia, jego popularność rośnie ponownie w pierwszych dniach stycznia. – Duże zainteresowanie towarzyszy również zapytaniom o wyprzedaże konkretnych marek. Z pewnością jest to dla reklamodawców doskonały moment na zdobycie uwagi konsumenta – podaje polski oddział Google.

Jak podaje Google, w przypadku odzieży aż o 72 proc. wzrosło zainteresowanie strojami wieczorowymi, a kostiumami i przebraniami o 35 proc. – Polacy dość szybko wracają też do poszukiwania prezentów. Zaczynają się nimi ponownie interesować już od 25 grudnia. Poszukują inspiracji na podarki dla babć i dziadków z okazji ich świąt, rozglądają się też za prezentami na osiemnastkę czy na walentynki – wynika z analizy Google.

Na razie, przynajmniej jeśli chodzi o reklamy, najaktywniej swoją wyprzedaż promują sieci sprzedające elektronikę. RTV Euro AGD podaje, że okazji 25. urodzin obniża ceny ponad tysiąca produktów nawet o 40 proc.

– W sieci Media Markt trwa akcja wietrzenie magazynów, z kolei Saturn prowadzi technologiczny rabat do 15 proc. O wyprzedaży jeszcze nie możemy informować – podkreśla Wioletta Batóg, rzecznik Media Saturn Holding, właściciela tych sieci.

– Wyprzedaż już trwa w sklepach stacjonarnych oraz w internetowym – mówi z kolei Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Rabat z kodem

Na klientów hasło „wyprzedaż" wciąż działa doskonale, ale firmy sięgają też po inne środki, aby skutecznie ich zainteresować swoją ofertą. W ostatnich kwartałach jedną z najczęściej wykorzystywanych metod są kody rabatowe, których popularność w sezonie przecen także rośnie.

– Duże marki oferują kody rabatowe w różnych formach – od papierowych ulotek przez akcje rabatowe w czasopismach, kody rabatowe do sklepów online aż po oferty w specjalnych aplikacjach mobilnych – mówi Szymon Dobosz z KodyRabatowe.pl.

– Eksperci odpowiedzialni za sprzedaż i marketing w sieciach handlowych oraz sklepach powinni zrozumieć, że w przypadku promocji często mniej oznacza więcej. Mniejsza liczba mniej przewidywalnych promocji też może zwiększyć sprzedaż, a przede wszystkim lepiej odbić się na wynikach finansowych firmy – podkreśla Tomasz Stec z Simon-Kucher & Partners.

– Nie warto zapominać w tej świątecznej pogoni za celami sprzedażowymi, że promocje cenowe mają wpływ nie tylko na sprzedaż, ale również na wizerunek całej marki, który buduje się latami, natomiast zniszczyć go można w bardzo krótkim okresie – dodaje ekspert.

Wyprzedaże popularne wśród młodych

W USA wyprzedaże ruszają już 26 grudnia, trwają za to znacznie krócej niż u nas. Jednak o ile w Polsce najwyższych rabatów można się spodziewać dopiero pod koniec sezonu, czyli na przełomie stycznia i lutego, to w amerykańskich sklepach od razu obniżki sięgają nawet 70 czy 80 proc.

Z badania przeprowadzonego przez branżową organizację National Retail Federation wynika, że na poświąteczne zakupy wybiera się aż 65,9 proc. klientów. W tej grupie 47,2 proc. wybiera się do sklepu stacjonarnego, a 43,1 proc. woli internetowy. Przeceny cieszą się największym zainteresowaniem wśród najmłodszych konsumentów – ok. 60 proc. osób w grupie 18–24 lata wybiera się na zakupy, taka sama grupa zwolenników opowiedziała się zarówno za tradycyjnymi, jak i e-zakupami.

Choć dopiero co skończył się sezon świątecznych zakupów, to najbardziej wytrwali klienci ponownie ruszyli na sklepowe łowy. Jako zwolennicy wyprzedaży deklaruje się w końcu nawet 80 proc. Polaków.

– Kalendarze marketingowe wielu firm są powtarzane co roku z żelazną konsekwencją. Klienci przewidują promocje cenowe ze stosunkowo dużą precyzją – mówi Tomasz Stec, menedżer w Simon-Kucher & Partners.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Handel
Natychmiastowa dymisja szefa sieci Primark. W tle zarzuty obyczajowe
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Handel
Luksus w odwrocie, Polacy wolą wydawać na inne rzeczy
Handel
Francuz chce odrodzić markę Tupperware. „Wielki powrót” kultowej marki do Polski
Handel
Do czego doprowadzi motoryzacyjna wojna celna Donalda Trumpa?
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Handel
Donald Trump rozpoczyna motoryzacyjną wojnę handlową. Kto ją wygra?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście