Idzie nowe
Dużo uwagi przykuwają też wirtualni doradcy, czyli aplikacje i usługi automatycznie zarządzające środkami klientów instytucji finansowych na podstawie profilu klienta. Roboty-doradcy już dziś obracają miliardami dolarów.
Inną technologią jest blockchain, będący podstawą obrotu kryptowalutami (np. bitcoin). W uproszczeniu działa jak publiczna, zdecentralizowana baza danych o wszystkich transakcjach ułożonych w porządku chronologicznym. Dzięki temu, że każda transakcja kryptowalutą jest rejestrowana, blockchain stanowi weryfikowalne i przejrzyste źródło informacji o historii transakcji. To czyni z tej technologii wymarzone narzędzie dla sektora finansowego. W 2015 r. w firmy rozwijające te technologię zainwestowały m.in. MasterCard, Visa i American Express. Według analityków Greenwich Associates, nakłady inwestycyjne w rozwiązania blockchain w 2016 r. przekroczyły wartość miliarda dolarów. Raport Santander InnoVentures wskazuje z kolei, że popularyzacja blockchaina w sektorze finansowym mogłaby do 2022 r. przynieść bankom oszczędności infrastrukturalne na transakcjach międzynarodowych i handlu papierami wartościowymi od 15 do 20 mld dolarów.
Opinia
Wojciech Rybak, członek zarządu Banku Millennium
Branża finansowa żyje w erze napędzanej innowacjami związanymi z technologią oraz ewolucją obsługi klientów. Polski sektor bankowy znacząco wyróżnia się w świecie ze względu na swoje technologiczne zaawansowanie. Dużą rolę w tej rewolucji odgrywają zmiany zachowań i oczekiwań klientów. Tempo rozwoju branży stymulują także podmioty spoza bankowości, które rozwijają usługi finansowe. Właśnie te czynniki oraz nadchodzące nowe regulacje prawne będą wpływały na kształt instytucji finansowych w przyszłości. Banki pozostaną bankami, a nasze największe aktywa to nasi klienci i relacje z nimi, które nie wynikają jedynie z cech kupionych przez nich produktów, ale z doświadczeń związanych z każdego kontaktu z bankiem. Koncentracja na potrzebach klienta i projektowanie wszystkich rozwiązań pod kątem przyszłych jego doświadczeń to nowy trwały trend, który wpisuje się w coraz szersze możliwości technologiczne. Obserwujemy dynamiczne tempo pojawiania się nowych rozwiązań i innowacji dostarczanych zarówno przez światową branżę fintech, jak i banki, które stawiają na innowacyjność. Docelowy model będzie oparty na współpracy w różnych wymiarach, z wykorzystaniem atutów każdej ze stron. Dzisiaj widzimy różne strategie banków w relacji z fintechami, ale jedna postawa jest wspólna – obserwujemy się nawzajem i analizujemy możliwości. Mamy już przykłady współpracy, przejęć lub – jak w przypadku Banku Millennium – budowy własnych przedsięwzięć z wykorzystaniem wewnętrznych zasobów. Na bazie swoich relacji z klientami i analizy ich potrzeb uruchomiliśmy w banku na zasadzie wewnętrznego startupu cyfrową, intuicyjną, nowocześnie zaprojektowaną i otwartą dla wszystkich platformę zakupową goodie.
Innowacyjność, cyfryzacja, wykorzystanie najnowocześniejszych technologii, które sprawiają, że korzystanie z usług bankowych dla naszych klientów jest łatwe i wygodne, są zapisane w długofalowej strategii banku, a także realizacja własnych, nieszablonowych rozwiązań.
Jerzy Kalinowski, ekspert nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG