PPP opiera się na długoletniej współpracy polegającej na podziale zadań i ryzyka w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. W przypadku Zgierza partner prywatny zobowiązany jest do zaprojektowania, pozyskania niezbędnych decyzji administracyjnych, przeprowadzenia robót budowlanych i prac termomodernizacyjnych oraz niezbędnych dostaw, sfinansowania inwestycji, stworzenia systemu zarządzania energią oraz zarządzania gospodarką energetyczną w obiektach na etapie eksploatacji. Oczywiście katalog szczegółowych zadań partnera jest znacznie szerszy.
Podmiot publiczny musi natomiast udostępnić wykonawcy obiekty, pozyskać środki europejskie w ramach wkładu własnego oraz ściśle współpracować na etapie eksploatacji infrastruktury. Bez takiej współpracy nie będzie bowiem możliwe uzyskanie przez partnera prywatnego gwarantowanych oszczędności w zużyciu ciepła.
Jakie są korzyści dla miasta z takiej współpracy? Po co miastu prywatna firma do termomodernizacji?
To częste pytanie. PPP opiera się na zupełnie innej filozofii niż tradycyjne zamówienie publiczne. W modelu tradycyjnym gmina zleca najpierw audyt energetyczny, potem opracowuje dokumentację projektową, następnie składa wniosek o dofinansowanie projektu ze środków zewnętrznych – zazwyczaj do tego pozyskuje środki kredytowe w ramach odrębnego przetargu, a na koniec wybiera wykonawcę termomodernizacji.
W efekcie nikt za nic nie odpowiada. Audytor nie gwarantuje oszczędności (choć je liczy), wykonawca nie ma na nie żadnego wpływu, nie wiadomo też, jakie będzie rzeczywiste zużycie energii na etapie eksploatacji. Do tego, z uwagi na ograniczenia budżetowe, gminy nie realizują więcej niż kilku obiektów rocznie.
Natomiast w przypadku PPP mamy do czynienia z usługą kompleksową, o której wspomniałem wcześniej. Warto powtórzyć, że partner prywatny ponosi odpowiedzialność także za uzyskanie oszczędności w zużyciu energii. W przenośni można powiedzieć, że z tych oszczędności spłacana jest inwestycja.