Polski eksport do krajów spoza Unii Europejskiej rośnie z roku na rok

Polskim eksporterom robi się coraz ciaśniej w UE. Dlatego teraz najszybciej będzie rosnąć sprzedaż do krajów, które dopiero się rozwijają.

Aktualizacja: 29.12.2015 06:46 Publikacja: 28.12.2015 20:00

Odpowiadający za prawie połowę PKB eksport nadaje gospodarce mocny i trwały impet

Odpowiadający za prawie połowę PKB eksport nadaje gospodarce mocny i trwały impet

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Ponad 148 mld euro wart był polski eksport od stycznia do października 2015 r. Według Głównego Urzędu Statystycznego jest to wynik o 7 proc. lepszy niż w podobnym czasie rok wcześniej.

Jak twierdzą ekonomiści Banku Zachodniego WBK, podsumowanie całego roku powinno się okazać jeszcze lepsze: eksport ma wynieść 170,5 mld euro, co dałoby wzrost na poziomie 7,5 proc. Z kolei w 2016 r. zagraniczna sprzedaż polskich towarów ma się zwiększyć o kolejne 10–11 proc., do 188,7 mld euro.

Stabilny wzrost

– Ekspansja zagraniczna polskich firm od wielu lat ma stabilny i konsekwentny charakter. Odpowiadający za prawie połowę PKB eksport nadaje gospodarce mocny i trwały impet – podkreśla Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Duży udział w eksporcie mają zwłaszcza te branże, które od lat nastawione są na sprzedaż za granicą. Po dziesięciu miesiącach największą wartość miał eksport maszyn i urządzeń – przeszło 36,3 mld euro. Na drugim miejscu znalazł się sprzęt transportowy wart 21,5 mld euro, następnie metale, w tym miedź i wyroby z metali nieszlachetnych – 15,1 mld euro. – W okresie styczeń–sierpień maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy dały ok. 4 mld euro z 9,5 mld euro wzrostu eksportu ogółem – wskazuje Marcin Luziński, ekonomista BZ WBK.

Branża motoryzacyjna pobije w tym roku swój eksportowy rekord. Jak prognozuje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu sektora przekroczy 20 mld euro. Najważniejszą jego część stanowią komponenty i akcesoria do produkcji aut. Analitycy podkreślają rosnące dostawy komponentów z Polski do fabryk znajdujących się w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. – Rośnie tam produkcja samochodów – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. W Polsce produkcja aut także rośnie, a za granicę trafia jej ponad 95 proc. Według Instytutu Samar produkcja za 11 miesięcy sięgnęła 596,8 tys. aut i była rok do roku o 11 proc. wyższa.

Szczególnie ważny jest wzrost zagranicznej sprzedaży żywności – jednej z naszych specjalności eksportowych. Co ważne, dynamikę wzrostu sektora udało się utrzymać mimo rosyjskiego embarga.

Eksport gotowych artykułów spożywczych przekroczył na koniec października 9,1 mld euro, w porównaniu z 8,3 mld euro w pierwszych dziesięciu miesiącach ubiegłego roku, a w przypadku mięsa sprzedaż wzrosła z 2,8 do prawie 3,2 mld euro.

Jednak w branży spożywczej możliwości wzrostu sprzedaży na rynku europejskim, mimo że jest on głównym odbiorcą polskiej żywności, są ograniczone. – To rynek łatwiejszy logistycznie, ale skrajnie konkurencyjny – podkreśla Antczak.

Nowe kierunki

Szanse znacznie większych zwyżek dają kraje, które się rozwijają. Perspektywicznymi kierunkami są więc państwa Półwyspu Arabskiego, w tym Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Ponadto kraje Azji, m.in. Indie i Wietnam, oraz afrykańskie, w tym Algieria.

Znaczący udział w całości polskiego eksportu ma też eksport branży tworzyw sztucznych – 10,4 mld euro za okres styczeń–październik 2015 r., a także produktów przemysłu chemicznego, w tym nawozów i farmaceutyków – 9,9 mld euro. Zwiększa się sprzedaż kolejnych trzech specjalności eksportowych – mebli, łodzi i jachtów oraz kosmetyków.

Według BZ WBK szanse na eksportowy sukces mają nie tylko duże firmy. Także te małe, działające w innych branżach. – Muszą tylko zainwestować więcej wysiłku w szukanie nisz w konkretnych krajach i mądrze planować ekspansję – twierdzi Antczak.

Pomocne rozwiązania dostępne są w ramach Programu Rozwoju Eksportu (PRE), m.in. na portalu SantanderTrade.com czy Santander Club, gdzie można znaleźć informacje o wybranych rynkach, perspektywicznych kierunkach handlu zagranicznego czy nawiązać kontakty z kontrahentami. Program pomaga też sprawdzać wiarygodność i kondycję potencjalnych partnerów, np. poprzez Global Reference Solution firmy Bisnode, partnera PRE.

Biznes
Będzie 17. pakiet sankcji. Sześć krajów, w tym Polska, chce jednak czegoś więcej
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Biznes
Brak porozumienia z Amerykanami, co z pierwszą elektrownia jądrową?
Biznes
11 bit studios: jak było z P8 i co z tego wynika
Biznes
Deregulacyjne wzmożenie
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Biznes
PGZ: zwiększenie produkcji amunicji 155 mm za „kilkadziesiąt miesięcy”
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście