Reklama
Rozwiń

Polski eksport do krajów spoza Unii Europejskiej rośnie z roku na rok

Polskim eksporterom robi się coraz ciaśniej w UE. Dlatego teraz najszybciej będzie rosnąć sprzedaż do krajów, które dopiero się rozwijają.

Aktualizacja: 29.12.2015 06:46 Publikacja: 28.12.2015 20:00

Odpowiadający za prawie połowę PKB eksport nadaje gospodarce mocny i trwały impet

Odpowiadający za prawie połowę PKB eksport nadaje gospodarce mocny i trwały impet

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Ponad 148 mld euro wart był polski eksport od stycznia do października 2015 r. Według Głównego Urzędu Statystycznego jest to wynik o 7 proc. lepszy niż w podobnym czasie rok wcześniej.

Jak twierdzą ekonomiści Banku Zachodniego WBK, podsumowanie całego roku powinno się okazać jeszcze lepsze: eksport ma wynieść 170,5 mld euro, co dałoby wzrost na poziomie 7,5 proc. Z kolei w 2016 r. zagraniczna sprzedaż polskich towarów ma się zwiększyć o kolejne 10–11 proc., do 188,7 mld euro.

Stabilny wzrost

– Ekspansja zagraniczna polskich firm od wielu lat ma stabilny i konsekwentny charakter. Odpowiadający za prawie połowę PKB eksport nadaje gospodarce mocny i trwały impet – podkreśla Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Duży udział w eksporcie mają zwłaszcza te branże, które od lat nastawione są na sprzedaż za granicą. Po dziesięciu miesiącach największą wartość miał eksport maszyn i urządzeń – przeszło 36,3 mld euro. Na drugim miejscu znalazł się sprzęt transportowy wart 21,5 mld euro, następnie metale, w tym miedź i wyroby z metali nieszlachetnych – 15,1 mld euro. – W okresie styczeń–sierpień maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy dały ok. 4 mld euro z 9,5 mld euro wzrostu eksportu ogółem – wskazuje Marcin Luziński, ekonomista BZ WBK.

Branża motoryzacyjna pobije w tym roku swój eksportowy rekord. Jak prognozuje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu sektora przekroczy 20 mld euro. Najważniejszą jego część stanowią komponenty i akcesoria do produkcji aut. Analitycy podkreślają rosnące dostawy komponentów z Polski do fabryk znajdujących się w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. – Rośnie tam produkcja samochodów – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. W Polsce produkcja aut także rośnie, a za granicę trafia jej ponad 95 proc. Według Instytutu Samar produkcja za 11 miesięcy sięgnęła 596,8 tys. aut i była rok do roku o 11 proc. wyższa.

Szczególnie ważny jest wzrost zagranicznej sprzedaży żywności – jednej z naszych specjalności eksportowych. Co ważne, dynamikę wzrostu sektora udało się utrzymać mimo rosyjskiego embarga.

Eksport gotowych artykułów spożywczych przekroczył na koniec października 9,1 mld euro, w porównaniu z 8,3 mld euro w pierwszych dziesięciu miesiącach ubiegłego roku, a w przypadku mięsa sprzedaż wzrosła z 2,8 do prawie 3,2 mld euro.

Jednak w branży spożywczej możliwości wzrostu sprzedaży na rynku europejskim, mimo że jest on głównym odbiorcą polskiej żywności, są ograniczone. – To rynek łatwiejszy logistycznie, ale skrajnie konkurencyjny – podkreśla Antczak.

Nowe kierunki

Szanse znacznie większych zwyżek dają kraje, które się rozwijają. Perspektywicznymi kierunkami są więc państwa Półwyspu Arabskiego, w tym Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Ponadto kraje Azji, m.in. Indie i Wietnam, oraz afrykańskie, w tym Algieria.

Znaczący udział w całości polskiego eksportu ma też eksport branży tworzyw sztucznych – 10,4 mld euro za okres styczeń–październik 2015 r., a także produktów przemysłu chemicznego, w tym nawozów i farmaceutyków – 9,9 mld euro. Zwiększa się sprzedaż kolejnych trzech specjalności eksportowych – mebli, łodzi i jachtów oraz kosmetyków.

Według BZ WBK szanse na eksportowy sukces mają nie tylko duże firmy. Także te małe, działające w innych branżach. – Muszą tylko zainwestować więcej wysiłku w szukanie nisz w konkretnych krajach i mądrze planować ekspansję – twierdzi Antczak.

Pomocne rozwiązania dostępne są w ramach Programu Rozwoju Eksportu (PRE), m.in. na portalu SantanderTrade.com czy Santander Club, gdzie można znaleźć informacje o wybranych rynkach, perspektywicznych kierunkach handlu zagranicznego czy nawiązać kontakty z kontrahentami. Program pomaga też sprawdzać wiarygodność i kondycję potencjalnych partnerów, np. poprzez Global Reference Solution firmy Bisnode, partnera PRE.

Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku