Startup PKO BP w drogerii

Należący do państwowego banku ZenCard wdroży platformę do obsługi programu lojalnościowego w Super-Pharmie – ustaliła „Rzeczpospolita".

Publikacja: 16.10.2017 20:12

Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego

Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego

Foto: materiały prasowe

Drogeryjno-apteczna sieć Super-Pharm, działająca w Izraelu, Polsce i Chinach, nie trafi do funduszu CVC Capital Partners. We wrześniu media informowały, że ten właściciel sklepów Żabka jest zainteresowany przejęciem pakietu 40 proc. akcji (od dwóch banków i założyciela spółki). Do sprzedaży udziałów jednak nie dojdzie, bo negocjacje zostały zerwane.

Brak inwestora nie ma jednak wpływu na plany sieci drogerii. Super-Pharm do końca roku uruchomi dwa obiekty drogeryjno-apteczne, a w przyszłym planuje otwierać same drogerie. W ub. r. spółka zanotowała stratę netto (nie zdradza jaką) i 824 mln zł przychodu (w 2015 r. miała 13 mln zł zysku i 812 mln zł przychodu). Słabszy wynik to efekt mniejszej liczby odwiedzin w centrach handlowych i walki na promocje z rywalami – Hebe i Rossmannem. Firma zapowiada, że w br. wygeneruje już dodatni wynik netto.

Pomóc ma w tym m.in. współpraca z ZenCard. „Rzeczpospolita" dowiedziała się, że polski startup, przejęty z początkiem roku przez PKO BP, wdroży w drogeriach izraelskiej firmy nowatorską platformę do obsługi programu lojalnościowego LifeStyle.

Dla warszawskiego startupu to ważny krok w stronę ekspansji. Jeszcze w tym roku dostarczy swoją platformę ZenCard 2.0 do kolejnych trzech dużych sieci w Polsce. Wyjdzie też za granicę. – Na przełomie roku sprzedamy licencję do jednego z europejskich banków – wyjaśnia Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel firmy ZenCard.

Innowacyjną platformę jako pierwsze z dużych sieci sklepów wdrożyło w sierpniu Makro. Ale ZenCard mocno stawia też na małe i średnie przedsiębiorstwa. – Już niedługo uruchomimy sprzedaż naszych usług przez kanały PKO BP – zapowiada Sygitowicz.

W sieci drogerii Super-Pharm platforma będzie działać testowo na razie w dwóch drogeriach w Warszawie. Po fazie pilotażu ma być wdrożona we wszystkich 73 placówkach Super-Pharm w Polsce.

Zatrzymać klienta

– Do tej pory klienci, którzy nie byli członkami programu lojalnościowego, aby się do niego zapisać, musieli przejść do osobnego kiosku i wypełnić formularz. Teraz cały proces rejestracji odbywać się będzie elektronicznie, na terminalu, przy okazji płacenia za zakupy – zarówno kartą, jak i gotówką – tłumaczy prezes Sygitowicz.

Aktywacja członkostwa w programie będzie automatyczna (dotąd klient musiał czekać 15 minut). Co więcej, nie będzie już potrzebna osobna karta lojalnościowa, ponieważ informacje o uczestnikach programu i gromadzonych przez nich punktach będą w systemie przypisywane do ich kart płatniczych.

LifeStyle to jeden z największych programów lojalnościowych – zapisanych jest do niego 1,6 mln osób, z czego – jak podaje spółka – około 80 proc. to aktywni użytkownicy. Sieć drogerii liczy na pozyskanie nowej rzeszy członków programu. – Konieczność rejestracji w osobnym kiosku sprawiała, że wiele osób rezygnowało z przystąpienia do programu. Liczymy, że teraz ograniczymy ten odpływ użytkowników o przynajmniej 30 proc. – mówi Witold Lelental, dyrektor finansowy i członek zarządu Super-Pharm Poland.

Będzie szybciej

Jarosław Sygitowicz nie ma wątpliwości, że tak się stanie. – Statystyki są takie, że przy odpowiedniej obsłudze na kasie i zastosowaniu naszej platformy 70 proc. osób płacących kartą zapisuje się do programów lojalnościowych – podkreśla. Platforma ZenCard 2.0 ma przyspieszyć obsługę klienta (cały proces rejestracji będzie trwać kilkanaście sekund). A to istotne zwłaszcza w kontekście planowanego wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę.

– Zakaz nie powinien wpłynąć negatywnie na łączny poziom sprzedaży w drogeriach, bo klienci zwiększą zakupy w soboty i poniedziałki. Spodziewamy się jednak dłuższych kolejek do kas szczególnie w te dni tygodnia – wyjaśnia Witold Lelental.

Platforma ma być jednak nie tylko remedium na kolejki, ale także odpowiedzią na nowe przepisy o ochronie danych osobowych, które wejdą w życie w maju. Prezes Sygitowicz przekonuje, że ZenCard 2.0 dodatkowo wpływa na ograniczenie kosztów operacyjnych oraz ryzyka związanego np. z potencjalnym wyciekiem danych osobowych. – A to niezwykle ważny aspekt, bo w maju wchodzą w życie nowe, restrykcyjne przepisy. Za niedochowanie zasad ochrony danych będą groziły olbrzymie kary – zaznacza.

Biznes
Ministerstwo Obrony kupuje polskie satelity od Creotechu
Biznes
Ataki dezinformacyjne to problem spółek, ale też całego rynku i państwa
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Znamy koszty budowy elektrowni jądrowej w Polsce
Biznes
Orlen obniża ceny paliw na święta. Kto i jak może skorzystać z promocji?
Biznes
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10