W 2016 r. po raz kolejny może zmaleć popyt na wódkę

W 2016 r. po raz kolejny może zmaleć popyt na czystą. Firmy ratunku szukają w eksporcie.

Publikacja: 12.01.2016 15:02

W 2016 r. po raz kolejny może zmaleć popyt na wódkę

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

- Rynek wódki w 2016 roku nieco się ustabilizuje, ale możemy spodziewać się dalszych spadków sprzedaży - mówi "Rzeczpospolitej" Ian Croxford, dyrektor operacyjny grupy Stock Spirits, wicelidera polskiego rynku wódki, właściciela np. Żołądkowej Gorzkiej i Lubelskiej. - Nadal odczuwamy bowiem skutki dyskryminującego alkohole mocne wzrostu podatku akcyzowego z 2014 roku - dodaje.

Stawka akcyzy na napoje spirytusowe zwiększyła się wówczas o 15 proc. Wzrost podatku był dla producentów wódki tym bardziej dotkliwy, że jej sprzedaż nie rosła już w 2013 roku. Po słabym 2014 roku, do przełomu nie doszło także w 2015 r. - Według niepełnych jeszcze danych rynkowych, rynek wódki spadł ilościowo rok do roku o ponad 2 proc. – informuje Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik firmy CEDC, lidera polskiego rynku wódki, do którego należą m.in. Żubrówka i Soplica. Jak jednak zaznacza, CEDC zwiększył wówczas swoją sprzedaż o ponad 25 proc.

Duża konkurencja i brak dobrych perspektyw sprawia, że producenci wódki coraz większe nadzieje pokładają w zagranicy.

- Zakładamy, że na rynku krajowym trend spadkowy sprzedaży wódki się utrzyma, dlatego tym ważniejsza będzie odbudowa eksportu – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS). - To duża szansa, bo polska wódka jest dobrze przyjmowana na całym świecie. W 2015 roku o 20 proc. zwiększyła się zagraniczna sprzedaż Akwawitu - Polmos, głównie dzięki marce Krakus. – W tym roku chcemy ten wynik zwiększyć - zapowiada Grzegorz Ślak, prezes tej firmy.

Ratunkiem dla branży, byłoby także, jak uważa szef ZP PPS, ponowne zainteresowanie się Polaków droższymi wódkami. - Trend tzw. premiumizacji wyhamował wraz z podwyżką akcyzy – mówi Leszek Wiwała.

Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce uważa, że właśnie produkty premium i top premium mają w Polsce największe szanse na rozwój.

- Przy czym mówimy o rozwoju wartościowym, nie zaś ilościowym – zaznacza Andrzej Bernatek.

- Rynek wódki w 2016 roku nieco się ustabilizuje, ale możemy spodziewać się dalszych spadków sprzedaży - mówi "Rzeczpospolitej" Ian Croxford, dyrektor operacyjny grupy Stock Spirits, wicelidera polskiego rynku wódki, właściciela np. Żołądkowej Gorzkiej i Lubelskiej. - Nadal odczuwamy bowiem skutki dyskryminującego alkohole mocne wzrostu podatku akcyzowego z 2014 roku - dodaje.

Stawka akcyzy na napoje spirytusowe zwiększyła się wówczas o 15 proc. Wzrost podatku był dla producentów wódki tym bardziej dotkliwy, że jej sprzedaż nie rosła już w 2013 roku. Po słabym 2014 roku, do przełomu nie doszło także w 2015 r. - Według niepełnych jeszcze danych rynkowych, rynek wódki spadł ilościowo rok do roku o ponad 2 proc. – informuje Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik firmy CEDC, lidera polskiego rynku wódki, do którego należą m.in. Żubrówka i Soplica. Jak jednak zaznacza, CEDC zwiększył wówczas swoją sprzedaż o ponad 25 proc.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
BCC For The Future już na stałe zagości w kalendarzach biznesowych w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska