Aktualizacja: 28.10.2015 07:36 Publikacja: 28.10.2015 07:36
Foto: 123RF
Rz: Na spółki komunalne, w których co najmniej 50 proc. udziałów mają samorządy, przypada ponad 4,475 mld zł zobowiązań finansowych. Część tego zadłużenia pochodzi z tzw. przenoszenia długu przez gminy do spółek, np. przez umowy wsparcia. Czemu służy ten zabieg?
Rafał Sułkowski: Przenoszenie długu do spółek to efekt klinczu, w jakim znajdują się gminy. Z jednej strony sztywne ograniczenia poziomu zadłużenia, z drugiej stałe czy wręcz rosnące oczekiwania mieszkańców co do inwestycji infrastrukturalnych. Samorządy stają więc przed dylematem: czy inwestycje w infrastrukturę finansować ze środków budżetowych za cenę wzrostu indywidualnego wskaźnika zadłużenia czy wykorzystać do tego spółki komunalne? Niskie stopy procentowe zachęcają samorządy do finansowania inwestycji długiem, zwłaszcza w obliczu przeciągającego się udostępnienia finansowania unijnego dla okresu 2014–2020. Jednostki przenoszą dług do spółek, by zachować zdolność do zdobycia na rynku wkładu własnego dla przyszłych projektów unijnych. Jeśli już teraz gmina zbliża się do limitu zadłużenia, to w kolejnych latach będzie miała istotne problemy z wykorzystaniem środków wspólnotowych. Ale występują też mankamenty tego rozwiązania. Często dług zaciągany przez spółki jest droższy, niż mógłby być dla samej gminy, co może się przełożyć choćby na wyższe opłaty pobierane od odbiorców usług komunalnych. Spółki nie są zaliczane do sektora finansów publicznych i ich dług nie jest uwzględniany w łącznej puli zobowiązań, choć wsparcie finansowe spółek przekłada się tak czy owak na budżet gminy i wieloletnią prognozę finansową. Poza tym godzi w zasadę jawności i przejrzystości oraz zaciemnia ocenę stanu całego sektora publicznego w Polsce. Dostępne dane o zadłużeniu spółek pokazują, że jest ono mocno zróżnicowane, w zależności od rodzaju świadczonych usług. Szczególnie wysokie są wskaźniki zadłużenia spółek transportowych. Należy jednak pamiętać, że kosztowna wymiana i rozbudowa taboru ze względów społecznych nie może być sfinansowana wyższymi wpływami z biletów i pokrywana jest długiem.
Rządowy pakiet deregulacyjny ma uprościć życie przedsiębiorcom. Sejmowa opozycja zauważa, że likwiduje niewiele...
Perspektywy opublikowały wyniki kolejnego rankingu programów MBA, czyli studiów kształcących menedżerów. "Złotą...
Współpraca podmiotów państwowych i samorządowych z sektorem prywatnym jest kluczowa dla zwiększenia efektywności...
Pieniądze publiczne powinny poprawiać płace i warunki pracy zatrudnionych – wynika z ogólnoeuropejskiego badania.
Warunków przyspieszenia transformacji technologicznej nad Wisłą jest wiele. Potrzebne są inwestycje w pracowników, w tym ich szkolenia, ale też dbałość o zdrowie. Nieodzowne są też ułatwienia natury prawnej i jak zawsze – finansowanie.
Członkowie zarządu będą mogli realnie bronić się w postępowaniach o przeniesienie na nich odpowiedzialności za p...
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas