Nie da się zrealizować tak dużego programu, jakim jest „Czyste
Powietrze", bez sprawnie działającej siedzi obsługi beneficjenta, a mowa
jest o programie, który ma dotrzeć nawet do 3 milionów gospodarstw
domowych w perspektywie roku 2029. Beneficjent „Czystego Powietrza"
powinien mieć możliwość złożenia wniosku jak najbliżej miejsca
zamieszkania, bez konieczności jechania do stolicy województwa, gdzie
znajdują się biura wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Dlatego też
Polski Alarm Smogowy od dawna zabiegał o to, żeby wszystkie formalności
można było załatwić w „jednym okienku" – w gminie bądź w banku. Jednym
z powodów, dla których w początkowym okresie program „Czyste Powietrze"
nie funkcjonował jak należy, był brak efektywnych kanałów dystrybucji
pomocy do mieszkańców. To zaczęło się zmieniać wraz z reformą
przeprowadzoną w maju 2020 r. Od niedawna funkcjonuje ścieżka bankowa.
Kredyt „Czyste Powietrze" połączony z dotacją na wymianę źródła ciepła
i termomodernizację oferują dwa banki, a kolejne pracują nad
uruchomieniem takiej oferty.