Rowery z potencjałem

Na Zachodzie rowery z napędem elektrycznym pobijają rynek. Ich atutem są niskie koszty eksploatacji. Polacy dopiero się do nich przekonują.

Publikacja: 07.12.2015 21:00

Prawie 0,5 mln rowerów z napędem elektrycznym sprzedaje się rocznie w Niemczech, w małej Holandii ok. 140 tys., a w Polsce zaledwie 5 tys. – To wynika z niskiej świadomości społeczeństwa w naszym kraju oraz z niższej zamożności – wyjaśnia Jan Zasada, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Zaznacza przy tym, że atutem takich rowerów są bardzo niskie koszty eksploatacji. – Koszt ładowania, żeby przejechać 60–90 km, to zaledwie 80 groszy – wskazuje.

Wartość całego polskiego rynku rowerów to ponad 1 mld zł, a do tego dochodzą jeszcze części. W 2014 r. sprzedało się ok. 1,1 mln takich pojazdów. Z jednej strony to dużo, szczególnie w porównaniu z dołkiem w 2009 r., kiedy to zanotowano wyjątkowo niską sprzedaż na poziomie 560 tys. sztuk. Jednak w ostatnich latach dynamika wyhamowała, a co więcej, wiele wskazuje na to, że w 2015 r. sprzedaż nie wzrośnie. – Jest możliwe, że będzie nieco niższa, m.in. ze względu na pogodę. Szacujemy, że w tym roku zostanie sprzedanych ok. 950 tys. rowerów – mówi prezes Zasada.

Jesteśmy na podium

Pod względem produkcji rowerów Polska ma trzecie miejsce w Europie, przed nami są Włochy i Niemcy. Od tych krajów dzieli nas jednak przepaść (w Niemczech produkowanych jest ponad dwa razy więcej rowerów niż w Polsce). – W naszym kraju statystyki mocno podbija Sprick, który produkuje głównie na eksport – podkreśla Zasada.

Wiodącymi graczami w branży są m.in. Romet i Kross. – Nasza firma może się pochwalić ok. 20-proc. udziałem. Jesteśmy też najbardziej rozpoznawalną marką rowerową według wyników raportu Instytutu Badawczego IPC z 2015 r. – mówi Zbigniew Sosnowski, prezes grupy Kross. Dodaje, że rynek rowerowy w Polsce jest mocno rozdrobniony. Zapytany o trendy, również wskazuje na rozwój rowerów elektrycznych. – Nie eliminują one oczywiście konieczności pedałowania, ale dzięki wsparciu napędu elektrycznego rowerzysta będzie mógł dojechać dalej i szybciej do wybranego celu. A to jest szczególnie istotne, np. w turystyce rowerowej – mówi. Kross nie kryje, że chce umacniać pozycję na rynku. Inwestuje m.in. w nowe modele do triathlonu. – Coraz chętniej spoglądamy także na rynek zachodni, na naszych niemieckich sąsiadów, gdzie e-rowery są niezwykle popularne. Niewykluczone, że zainwestujemy tam w markę o ugruntowanej pozycji – sygnalizuje prezes.

Wyzwań nie brakuje

W Polsce o zakupie roweru przesądza przede wszystkim cena. – Uwzględniając przesycenie rynku kradzionymi rowerami z Zachodu, sytuacja sprzedażowa nie wygląda zbyt różowo – mówi Waldemar Chrapek, prezes firmy Merida Polska.

Istotne dla branży są unijne cła antydumpingowe, nakładane m.in. na produkty z Chin. Wynoszą aż 48,5 proc. – Chinom bardzo zależy, aby cła w UE zostały zniesione, a Europa się broni – mówi Zasada.

Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie Komisję Europejską. Ta uspokaja. – Nie są prowadzone prace zmierzające do wcześniejszej likwidacji tych ceł (mają obowiązywać do czerwca 2018 r.) – informuje Joseph Waldstein z biura prasowego KE.

Prawie 0,5 mln rowerów z napędem elektrycznym sprzedaje się rocznie w Niemczech, w małej Holandii ok. 140 tys., a w Polsce zaledwie 5 tys. – To wynika z niskiej świadomości społeczeństwa w naszym kraju oraz z niższej zamożności – wyjaśnia Jan Zasada, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Zaznacza przy tym, że atutem takich rowerów są bardzo niskie koszty eksploatacji. – Koszt ładowania, żeby przejechać 60–90 km, to zaledwie 80 groszy – wskazuje.

Wartość całego polskiego rynku rowerów to ponad 1 mld zł, a do tego dochodzą jeszcze części. W 2014 r. sprzedało się ok. 1,1 mln takich pojazdów. Z jednej strony to dużo, szczególnie w porównaniu z dołkiem w 2009 r., kiedy to zanotowano wyjątkowo niską sprzedaż na poziomie 560 tys. sztuk. Jednak w ostatnich latach dynamika wyhamowała, a co więcej, wiele wskazuje na to, że w 2015 r. sprzedaż nie wzrośnie. – Jest możliwe, że będzie nieco niższa, m.in. ze względu na pogodę. Szacujemy, że w tym roku zostanie sprzedanych ok. 950 tys. rowerów – mówi prezes Zasada.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach